[[ $root.alertMsgText ]]

Digitaalinen markkinointi - pakollisesta kulusta investoinniksi

Niko Lahtinen, myyntijohtaja, Suomen Digimarkkinointi Oy

Markkinointi muuttuu jatkuvasti. Yrittäjän valtti on tunnistaa oma kilpailuetunsa ja olla läsnä persoonallaan verkossa.

 

— Digitaalisuus on ollut voimakas trendi jo vuosien ajan, mikä näkyy myös markkinoinnin budjetoinneissa ja eri tutkimusten tuloksissa. Markkinoinnissa viimeisimpänä trendinä näkyy olevan entistäkin nopeampi reagointi. Live stream-lähetykset ja nopeat markkinointitoimenpiteet ovat yhä tärkeämpiä, kun yritys haluaa erottua, Lahtinen kertoo.

 

Lahtisen mukaan yrityksen täytyy nykyisin erottua kilpailijoistaan laittamalla persoonansa peliin, sillä yrityksen brändi nojaa nykyisin vahvasti myös henkilöviestintään. Tärkeää on tunnistaa kilpailuetunsa ja tehdä se asiakkaille näkyväksi.

 

Aika on rahaa

Yrittäjällä ei välttämättä ole varaa ostaa markkinointia ulkopuolelta, mutta on monia asioita, joita yrittäjä voi tehdä itse perehtymällä muutamaan asiaan. Sosiaalinen media on ympäristö, jossa yrittäjän tulisi olla läsnä. Hakukoneoptimoinnin perusteet on myös hyvä ottaa itse haltuun, kun markkinointibudjetti on pieni tai sitä ei ole. Olennaista on miettiä, miten yrityksen palvelu- tai myyntiprosessi saadaan vietyä verkkoon mahdollisimman samankaltaisena kuin se on perinteisessäkin liiketoiminnassa. Ostaminen täytyy tehdä asiakkaalle helpoksi.

 

Vaikka digitalisaatio on arkipäiväistynyt ihmisten puheessa, Lahtisen mukaan yrityksille se tuottaa siitä huolimatta edelleen ongelmia.

 

— Kyse on usein ajanpuutteesta. Kaikki on muuttunut kymmenessä vuodessa. Markkinointi on osa-alue, joka muuttuu nopeimmin ja se vaatii aikaa. Kun on tovi vierähtänyt tekemättä asialle mitään, kuilusta on tullut niin iso, ettei enää oikein tiedä mistä aloittaa, Lahtinen pohtii.

Digitaalinen markkinointi kasvussa edelleen

Digitaalisen markkinoinnin kysyntä räjähti vuonna 2012, jolloin myös Suomen Digimarkkinointi Oy perustettiin toimitusjohtaja Jaakko Suojasen toimesta. Lahtisen hypättyä pari vuotta sitten mukaan yritystä lähdettiin määrätietoisesti kehittämään. Kasvu on ollut nopeaa: omistajakaksikon lisäksi yrityksessä työskentelee tällä hetkellä kaksitoista työntekijää. Nykyisin alan toimijoita on enemmän, joten markkinoinnin laatu on se, millä kilpaillaan.

 

— Oma markkinointimme perustuu inbound-markkinointiin. Pääasiallisesti tuotamme auttavaa sisältöä, joka tukee hakukoneoptimointia. Panostamme voimakkaasti myös Google adwords-mainontaan ja sähköpostimarkkinointiin. 95-prosenttia kaupoista tulee niin, että asiakas on ensin yhteydessä meihin, Lahtinen kertoo.

 

Inbound-markkinoinnilla pyritään tarjoamaan jo valmiiksi kiinnostuneille asiakkaille heidän tarvitsemaansa sisältöä hakukoneoptimoinnin kautta. Markkinointi on sisältövetoista: asiakas saa kaipaamaansa tietoa ja ohjeita, mahdollisimman tarkasti. Kyseessä on keskeyttävän mainonnan, esimerkiksi tv-mainosten, vastakohtainen markkinointityyli.

Tuloksia täytyy mitata

Pienyrittäjälle brändi saattaa usein olla oman persoonansa jatke ja siihen panostetaan. Lahtinen on nähnyt, että sen sijaan päivittäinen viestiminen asiakkaille ja muulle yleisölle saattaa jäädä tekemättä. Yrittäjä saattaa ajatella, että ihmiset muistavat kyllä yrityksen sen kerran nähtyään.

 

— Markkinoinnissa tulisi välttää samojen asioiden tekemistä vuodesta toiseen odottaen kuitenkin eri tulosta, Lahtinen sanoo.

 

Markkinointibudjetin laadinnassa tulee huomioida, kuinka paljon liikevaihtoa budjetin avulla pitää saada sen ollakseen kannattavaa. Samalla budjetilla ei voi myöskään saada kasvua aikaan, jollei asiakaspoistuma ole nolla prosenttia.

 

— Jos halutaan saada enemmän uusia asiakkaita, markkinointibudjettia pitää nostaa ja mitata tarkasti, millä toimenpiteillä saadaan paras tulos, Lahtinen sanoo.

 

Lahtinen kertoo markkinoinnin mittaamisen olevan edelleen yritysten suurin ongelma. Markkinointitoimenpiteitä tulisi kyetä mittaamaan konkreettisesti ja riittävän tarkasti. Esimerkiksi Google Analytics-työkalun avulla voidaan selvittää, mistä asiakas löytää sivustolle ja mikä kanava on kannattavin markkinointiväylä.  

 

Digitaalinen markkinointi on myös mahdollista yhdistää esimerkiksi printtimainontaan. Lahtinen kertoo, että perinteisten markkinointikeinojen tehoa voidaan mitata ja tehostaa verkossa.

 

Yrityksen johdossa ei välttämättä ole markkinoinnin osaamista, minkä takia markkinointia ei osata ottaa keskeiseksi kehityskohteeksi. Kun on riittävän tarkat tavoitteet ja mittarit, markkinointi muuttuu kulusta investoinniksi, Lahtinen sanoo.

 

Ensimmäinen, ilmainen ja tärkein markkinointipanostus, mitä yrittäjän kannattaisi tehdä, on yksinkertainen.

 

— Mieti sellainen kilpailuetu muihin nähden, jonka asiakas tajuaa sekunnissa. Netissä oltaessa aikaa on niin vähän, Lahtinen vinkkaa.

 

Digitaalisia vinkkejä markkinointirahojen käyttöön

0-1000 €

Hakukoneoptimoinnin tarkistuksen tekeminen yrityksen verkkosivustolle on tärkeää, jotta yrityksen tuotteita tai palveluita etsivät asiakkaat löytävät yrityksen hakukoneista. Freelancer-kuvaajan palveluita hyödyntämällä saadaan yrityksen sosiaaliseen mediaan laadukkaita ja persoonallisia kuvia. Samalla verkkosivuston kuvat kannattaa uusia.

 

1000-5000 €

Edellisen kohdan toimenpiteiden lisäksi on hyvä alkaa testaamaan maksettua ja hyvin kohdistettua sosiaalisen median mainontaa potentiaalisille asiakkaille. B2B-yritykset voivat aloitella sähköpostimarkkinointia, mikäli sähköpostilista on valmiina. Jos toimiala ei ole kovin kilpailtu tai markkina-ala suuri, Google adwords-mainonta nousee tärkeäksi osa-alueeksi.

 

5000-10000€

Google adwords-mainontaan aletaan panostamaan enemmän. Jos kyse on päivittäistavarasta, jota ei haeta Googlesta, tuotetaan asiakasta auttavaa sisältöä: videoita, blogeja ja kuvia, jotka viedään asiakkaan eteen sosiaalisen median avulla.

 

Ole kaukonäköinen ja ryhdy suunnittelemaan unelmiesi yritystä. Tarjoamme siihen ilmaiset ja helppokäyttöiset työkalut

Rekisteröidy ilmaiseksi!


x