[[ $root.alertMsgText ]]

Kahvilan perustaminen

Oma kahvila lienee yksi suosituimmista yrityshaaveista. Kahvilan perustaminen vaatii kuitenkin selkeästi laaditun liiketoimintasuunnitelman ja kykyä ottaa asioista selvää.

Kun Vallilan Stoorin yrittäjät Piia Heinonen ja Saila Sirkiä olivat päättäneet perustaa kahvilan ja kirpputorin samaan osoitteeseen, ensimmäisenä he tekivät tarkan liiketoimintasuunnitelman. He löysivät mieluisen tilan ja ottivat yhteyttä elintarviketurvallisuusvirasto Eviraan. He kysyivät neuvoa, millaisen kahvilan he voisivat löytämäänsä liiketilaan perustaa. Kun tarkat raamit määriteltiin, jäi turha arpominen pois ja monilta pettymyksiltä säästyttiin.

– Ensimmäinen neuvoni kahvilasta haaveilevalle onkin, että ota selvää ja kysy neuvoa Evirasta, Heinonen sanoo.

Liiketilaa kahvilan ja kirpputorin yhdistelmälle etsittiin juuri tietyltä alueelta. Kriteerinä oli se, että paikka sijaitsisi puolessa välissä molempien yrittäjijen kotia. Alueen valintaan vaikutti myös taloudellinen puoli, sillä yrittäjät eivät heti halunneet ottaa isoa riskiä ja sijoittaa yritystä Helsingin keskustaan, jossa kustannukset ovat huomattavasti kalliimpia.

 

– Halusimme myös tuoda Vallilan alueelle palveluja, Heinonen kertoo.

 

Kahvila-kirpputori Vallilan Stoori on ollut nyt pystyssä reilut kaksi vuotta. Heinonen uumoilee menestyksen johtuvan siitä, että yrityksen eri toiminta-alueet tukevat toisiaan – kun joku tulee kirpputorille etsimään aarteita, hän saattaa pysähtyä keittolounaalle ja kun joku tulee viikonloppuna nauttimaan brunssista, hän innostuu samalla tarkastamaan kirpputorin tarjonnan. Pelkkää kahvilaa voi olla hankalampaa saada yksin menestymään. Varsinainen yksinyrittäminen ei myöskään kuulu konseptiin.

 

–  Kun meitä yrittäjiä on kaksi, siitä on suuri apu. Ajan henki alkaa olla enemmän, että tehdään mieluummin yhdessä kuin yksin. Kahvilan pyörittämiseen uppoavien työtuntien määrä pääsi hieman yllättämään, vaikka meitä onkin kaksi henkilöä jakamassa vastuuta.

 

Kahvilayrittäjät haluaisivat nähdä Suomessa enemmän yhteistyön kulttuuria. Vallilan Stoorissa yhteisöllisyys toteutuu muun muassa yrittäjäaamiaisten muodossa, kun muutaman viikon välein alueen yrittäjiä saapuu paikalle verkostoitumaan ja samalla nauttimaan notkuvan pöydän antimista. Kun alueen muutkin yritykset kukoistavat, se tukee myös omaa yritystoimintaa.

 

– Törmäsin tähän loistavaan verkostoitumisideaan Lontoossa ja surin, kun tällaista ei ole meillä Suomessa. Päätin siis järjestää sellaisen itse, Heinonen nauraa.

 

Heinonen työskenteli ennen yrittäjäuraansa kansainvälisen vaatefirman hallinnollisella puolella, joten hyppäys kahvilan ja kirpputorin maailmaan on ollut kontrastia täynnä. Heinosella on kuitenkin vahva kokemus kahvilayrittäjyydestä sivustaseuraajan roolissa: Heinosen äidin pyörittämä kahvila oli suvun omistuksessa 50 vuotta.

 

–  Näkemykseni on, että kahvilan täytyy menestyäkseen kyetä tarjoamaan joko itse tehtyä tai muuten laadukasta valikoimaa. Kahvilan taustalla täytyy olla joku ajatus. Nykypäivänä asiakkaiden sitouttaminen tapahtuu esimerkiksi luomun ja eettisten arvojen kautta. Kyseessä on tavallaan asia, joka on menneisyyttä, joka on hetkeksi unohtunut. Nyt se on kuitenkin jälleen tulevaisuutta, Heinonen miettii.

 

 

Kahvilan perustajan muistilista

 

  • Varmista, että kahvilan tilat ja rakenteet vastaavat liikeideaasi: onko tiloissa toimintaan nähden esimerkiksi riittävä määrä käsienpesu- ja muita pesupaikkoja ja kylmätiloja?

  • Varmista, että henkilökunta tietää miten toimia hygieenisesti: tähän kuuluu esimerkiksi ymmärrys käsienpesun merkityksestä, tarvittaessa oikeaoppinen hanskojen käyttäminen sekä käsitys säilytys- ja tarjoilulämpötilojen merkityksestä.

  • Hoida tarvittava byrokratia: tee esimerkiksi ajoissa ilmoitus toiminnan aloittamisesta. Muista, että ruokaa käsittelevillä henkilöillä on tarvittaessa oltava hygieniapassit ja terveydentilan selvitys. Lisää tietoa löydät Eviran sivuilta

Lähde: Elintarviketurvallisuusviraston ylitarkastaja Tiina Läikkö-Roto

 

 

Kahvilan perustaminen on helpompaa suunnittelutyökalumme avulla.

LUO ILMAINEN KÄYTTÄJÄTILI

 

Remonttiin varautuminen on realismia

– Liiketilan löysimme aika nopeasti. Huomasimme nykyisen vuokratilamme, joka oli vapautumassa ja otimme yhteyttä taloyhtiöön, joka liikehuoneistoa vuokraa. Sattumoisin käynnissä oli samaan aikaan putkiremontti, joten saimme tehtyä vaadittavat muutokset kahvilaa varten edullisemmin.

 

Sopivan liiketilan löytyessä yrittäjät soittivat Eviraan kysyäkseen neuvoa, mitä tilassa on mahdollista tehdä ja mitä muutoksia se vaatii. Koska yrittäjät halusivat tehdä vähän enemmän kuin mihin tila alkuperäisesti olisi taipunut, he päätyivät tekemään keittiöremontin ja lisäämään yhden vesipisteen. Yksi asiakas-wc tarkoittaa sitä, että kahvilassa voi olla 24 asiakaspaikkaa.

 

– Meillä on lämmityskeittiö. Emme paista rasvaa, joten pieni remontti nykyiseen liiketilaan oli riittävä. Voimme esimerkiksi leipoa ja tarjoilla keittolounaan, Heinonen täsmentää.  

 

Usein kahvilaa ei voi laittaa pystyyn mihin toimitilaan tahansa, vaan sen täytyy täyttää tietyt kriteerit. Tämä vaatii usein remonttia, johon taloyhtiö ei välttämättä suostu. Siksi asioista kannattaa ottaa selvää heti.

 

– Suosittelenkin, että helpompaa on usein etsiä suoraan sellainen liiketila, jossa saa toteuttaa omat toiveensa. Kun tietää, mitä itse haluaa ja ottaa selvää, mitä tilalta siihen vaaditaan, taistelutilanne on helppo välttää, Heinonen vinkkaa.

Brändi, joka ei sulje ketään pois

Vallilan Stoorin keittiössä syntyvät vegaaniset ja gluteenittomat keittolounaat, myslit, smoothiet, brunssit sekä tietenkin kahvit.

 

– Ajatuksena on, että tuotteitamme voi syödä mahdollisimman moni: niin keliakiasta kärsivät kuin vegaanitkin.

 

Kilpailua ei alueella ole paljon, mikä toisaalta olisi yrittäjien mielestä myös tervetullutta. Kun alueella on useampi toimija ja enemmän yrityksiä, kasvattavat yritykset toistensa vetovoimaa, uskoo Heinonen.

 

– Ihaninta kahvilan pitämisessä on ehdottomasti palaute. Sitä odottaa ja se tulee nopeasti.

 

Vaikka nykyisin puhutaan digitalisaation tuomista mahdollisuuksista ja jopa välttämättömyydestä yritystoiminnan kannalta, se ei aina ole pakollista. Esimerkiksi Vallilan Stoori ei hyödynnä nettipohjaista varausjärjestelmää, vaan kirpputoripöydän voi käydä varaamassa perinteisesti paikan päällä tai soittamalla.  vanhanaikaisuutta, vaan voi olla olennainen osa brändiä.

 

-– Netin tuomia mahdollisuuksia voisi kahvilassa hyödyntää esimerkiksi ruokalähetyspalvelu Woltin avulla, mikäli haluaa kasvattaa volyymia. Toistaiseksi meillä ei ole ollut sille tarvetta. Sosiaalista mediaa sen sijaan hyödynnämme markkinoinnissa ja meille on ollut tärkeää saada kuviin vangittua se tunnelma, mikä kahvilassa todellisuudessakin vallitsee, Heinonen sanoo.

 

Omaleimainen ja lämmin tunnelma on saatu aikaan omalla intohimolla, itse tekemällä ja kierrättämällä.

 

– Vaikka teimme rahoitussuunnitelman ja otimme pienen yrityslainan, se ei kauhistuttanut. Tiesimme, että emme edes halua kaikista kalleimpia ja hienoimpia tavaroita. Tämäkin penkki, jolla nyt istun, on löydetty roskalavalta ja tapetit kierrätyskeskuksesta. Kaakeleita on dyykattu roskalavalta ja kassatiski on rakennettu Flow-festareiden lavastejäämistöstä. Se on myös hyvä alku yrittäjyyteen, kun kaiken tottuu tekemään alusta asti itse. Parasta yrittäjyydessä ylipäänsä on, kun kaiken saa rakentaa omannäköisekseen, Heinonen vinkkaa.

 

Oletko suunnittelemassa kahvilan perustamista?

Tutustu ilmaisiin suunnittelutyökaluihin >>


x