[[ $root.alertMsgText ]]

Kauppias lepää vasta joulun jälkeen

K-Supermarket Torpparinmäen kauppiasduon Teemu Tikkala ei ole viettänyt joulua kahteenkymmeneen vuoteen. Se ei silti harmita yrittäjää. Sesongit ovat olennainen osa kaupan arkea ja silloin tehdään töitä.

 

Teemu Tikkala ja hänen veljensä Ilari Tikkala ryhtyivät kaksi vuotta sitten kauppiaiksi. Kauppatieteiden maisteri ja tradenomi päätyivät mutkien kautta ottamaan yhteyttä Keskoon ja kertoivat halustaan aloittaa kauppiaina Helsingin Torpparinmäessä, mikäli silloinen kauppias jostain syystä lopettaisi. Puhelin soi lopulta.

 

Ihan tyhjältä pöydältä ei veljesten ei tarvinnut lähteä liikkeelle, sillä kauppiasketjun lisäksi heillä on pitkä käytännön kokemus kaupan arjesta ja he ovat päässeet seuraamaan läheltä, millaista työtä kauppiasyrittäjän arki on.

– Isämme on kauppias. 13-vuotiaasta lähtien olen työskennellyt kaikki kesät ja viikonloput kaupalla. Intti taitaa olla ainoa poikkeus, jolloin en ole kahteenkymmeneen vuoteen ollut töissä jouluna, kauppias Teemu Tikkala muistelee.

Nuorempina kumpikaan veljeksistä ei kuitenkaan unelmoinut kauppiaaksi ryhtymisestä ja ajatuksena oli ryhtyä tekemään jotain muuta. Vuodet kaupalla kuitenkin jättivät jotain kytemään veljesten mieleen ja kauppiaan ura on lopulta osoittautunut oikeaksi valinnaksi ja unelmatyöksi.

Vastuun jakaminen helpottaa

Kun Tikkalat ryhtyivät K-kauppiaiksi, ensimmäisinä kuukausina 90-tuntiset työviikot olivat ennemmin sääntö kuin poikkeus. Sen jälkeen tahti on hellittänyt ja arkea helpottaa, kun on toinen jakamassa vastuuta. Karkeasti arvioituna Tikkala on pääsääntöisesti myymälän puolella noin 80 prosenttia työajasta ja loput 20 prosenttia ajasta kuluu hallinnollisten asioiden parissa.

 

– Vaihtelemme vuoroja: toinen on illassa ja toinen aamussa. Lähdemme eri teille työpäivän jälkeen, mikä on hyvä juttu. Työt eivät samalla tavalla seuraa kotiin, kuin jos olisimme vaikka pariskunta, Tikkala pohtii.

 

Vaikka kauppiaita on kaksi, ei kaupan olemassaoloa voi putsata mielestä ja vapaapäivinäkin puhelin soi. Se on Tikkalan mielestä asia, johon täytyy vain tottua. Lomia kauppiasveljekset voivat kuitenkin pitää joustavasti, kunhan ne eivät ajoitu sesonkeihin.

 

– Sesongeista ylivoimaisesti vilkkain ja kauppiaalle tiukin on joulu, Tikkala sanoo.

 

Kauppiaan arki on varautumista tulevaan

Joulusesonkiin valmistautuminen aloitetaan kaupalla hyvissä ajoin. Kinkut tilataan toukokuussa ja pateet sekä laatikot syyskuussa. Tikkalasta tuntuu hassulta tilata jouluruokia kesän kynnyksellä. Ensimmäisenä vuonna tilausmäärät vedettiin hatusta ja kinkkujen ennakkotilauksia otettiin vastaan. Viime vuonna tavaraa haalittiin eri tavalla.

 

– Väittäisin, että mistään ei saa niin hyvää kylmäsavulohta kuin meiltä, Tikkala kehuu.

 

Pääsiäisenä kauppaan tilataan lammasta ja karitsaa. Aukioloaikojen vapautumisen jälkeen juhannus ei ole ollut niin merkittävä juhla kauppiaan kannalta kuin ennen. Juhannuksena ostoskoriin pakataan lähinnä makkaraa ja lihaa. Marja- ja sienisesonki vaatii myös valmistautumista, mutta koska sesongit ovat aina samat, varautuminen on helppoa.

 

– Meillä ei ole perinteistä liiketoimintasuunnitelmaa. Olemme päätyneet lean-tyyliseen, kompaktiin settiin. Tulevaisuuden suunnitelmissa meillä on kasvaa edelleen. Haaveilemme isommasta ruokakaupasta, Tikkala kertoo.

 

Tikkala kertoo, että haasteet isossa ruokakaupassa ovat erilaiset kuin pienemmässä. Pienen kaupan täytyy pitää huoli, että kulut pysyvät kurissa ja hävikki pienenä. Hyllyille tilattavat tuotteet täytyy harkita tarkoin, sillä huteihin ei ole varaa. Isommassa ruokakaupassa asiakasvolyymin ollessa suurempi, voi kauppias sen sijaan tilata mitä vain, kunhan myyntiä on koko kaupan tasolla riittävästi.

 

Rakkaus ruokaan ja myyntiin

– Se, että saa myydä. Se on varmasti sellainen asia, jota jokainen kauppias rakastaa. Joku siinä vain on, Tikkala sanoo.

 

Onnistumisen tunne lämmittää mieltä ja konkreettinen tulos, jonka näkee myyntiluvuista, on Tikkalan mielestä palkitsevaa. Asiakaspalvelusta nauttiminen on myös edellytys kauppiaana toimimiselle.

 

– Haasteena on, miten pystyt pitämään saman tason yllä koko ajan. Onnistumisen hetket liittyvät vahvasti asiakaspalvelutilanteisiin. On hienoa saada myydä juuri niitä mahtavia tuotteita, mitä haluaa, Tikkala pohtii.

 

Tikkala kannustaa kauppiaaksi ryhtymistä, mikäli yrittäjyys, myyminen ja ruoka kiinnostaa. Ensin kuitenkin kannattaa mennä katsomaan kaupan arkea, jotta näkee, kuinka sitovaa kauppiaan työ on.

 

– Ihan nollista ei tarvi lähteä ja kauppiaalla on paljon vapauksia tehdä, mitä haluaa. Kaupan ala kannattaa tsekata, Tikkala vinkkaa.

 

Aloita sinäkin leanimmin!

Kokeile Business Model Canvas-työkalua


x