[[ $root.alertMsgText ]]

Millainen on hyvä liikeidea?

 

Hieno idea ei itsessään ole minkään arvoinen, vaan toteutus on se, mikä lopulta ratkaisee.

 

– Yrityksen menestymisessä oikea ajoitus on tärkeä – joskus idea voi olla loistava, mutta aika on väärä. Yrityksen kannattavuus lähtee liikkeelle siitä, että ideasta on ylipäänsä mahdollista lähteä tekemään bisnestä, it-alan sarjayrittäjä Ilkka Lavas kertoo.

 

Yrittäjänä yli 20 vuotta toiminut Lavas on saanut itse kokea ajoituksen merkityksen. Nettisivujen parissa yrittäjätaipaleensa aloittanut Lavas perusti ensimmäisen yrityksensä 17-vuotiaana, jonka jälkeen hän on ollut mukana kymmenissä eri yrityksissä. 90-luvulla hän luotsasi ystäviensä kanssa Arctic.net-portaalia, jonka käyttäjinä oli jopa neljäsosa suomalaisista netinkäyttäjistä. Tuolloin internet ei ollut kuitenkaan vielä osana ihmisten arkea ja bannereiden myynti asiakkaille ei ottanut onnistuakseen.

 

– Nykyisin yritys olisi kullanarvoinen, mutta olimme liian aikaisin liikenteessä. Kun yritimme myydä bannereita, ei kukaan tiennyt mikä edes on banneri, Lavas naurahtaa.

 

 

Neljä vuotta sitten Lavas osti City-lehden. Haasteet ovat muuttuneet: mediaportaalin ilmoitusmyyjien ei tarvitse tänäpäivänä selittää, mitä banneri tarkoittaa, vaan tilaukseen saattaa lähteä suoraan miljoona mainosta.   

 

Jäikö liian aikainen ajoitus ja siitä seurannut bisneksen kuivuminen kaivertamaan Lavaksen mieltä?

 

– Ei. Tietenkin sillä hetkellä, kun läpimurto on lähellä, harmittaa. Myöhemmin ymmärtää, että aika ei ollut vielä kypsä 20 vuotta sitten. Silloin saatuja oppeja voi hyödyntää nyt ja tulevaisuudessa: Cityn parissa tehdään täsmälleen samoja juttuja, mutta vasta nyt kyseessä on rahanarvoinen liiketoiminta, Lavas sanoo.

 

Hyvä liikeidea täyttää 3 kriteeriä

Yksinkertaistettuna Lavas kertoo hyvän liikeidean täyttävän kolme kriteeriä:

 

1. Kasvava toimiala

Liikeidea kannattaa ideoida kasvavalle toimialalle. Kun markkina on riittävän iso, potentiaalisten asiakkaidenkin määrä kasvaa. On tärkeää myös tunnistaa menestyneen yrittäjän elinehto: muutoskyky.

 

– Kun olet valmis muuttamaan omaa liikeideaa ja kehittämään sitä jatkuvasti, pysyt parhaana. Jos valitsee kasvavan toimialan, yrittäjän on helppo kasvaa itse mukana, jolloin myös liikeidea kehittyy eteenpäin.

 

 

2. Oma vahvuus kirkkaana

Mieti ideaa kilpailijoiden näkökulmasta: mikä on sinun etusi muihin nähden. Lähde tekemään jotain sellaista, mikä sinun on mahdollista toteuttaa paremmin ja helpommin kuin kilpailijat sen tekevät.

 

– Et voi koskaan tietää, miten uusi bisnes lähtee käyntiin, vaikka kuinka tekisit erilaisia markkinatutkimuksia. Suunnitelma siihen, miten pärjää kilpailussa, kannattaa kuitenkin miettiä etukäteen ja suunnitelmaa täytyy olla valmis muuttamaan matkan varrella.

 

 

3. Idea kestää sparrausta ja muokkausta

Avoimuus ja neuvojen vastaanottaminen on tärkeää, jotta omaa ideaansa saa peilattua ja palloteltua monelta eri kantilta. Muiden avustuksella idea yleensä hioutuu paremmaksi.

 

– Omalle visiolle voi tulla sokeaksi, kun jumittuu liian pitkäksi aikaa pohtimaan ideaansa yksin. Kannattaa haalia lähelleen sparraajia, jotka auttavat eteenpäin.

 

Aloita liikeideasi jalostaminen BMC-työkalumme avulla!

Luo ilmainen käyttäjätili ja kokeile

 

Oivalluksia avoimuuden ja menestyksen yhteydestä

Hyvää yritysideaa metsästäessä kannattaa myös muistaa, että sekä suunnitelmallisuutta että intuitiota tarvitaan.

– Suunta täytyy olla olemassa, mutta intuitio ratkaisee onko jokin juttu hyvä vai ei. Siitähän yrittäjyydessä myös pitkälti on kyse; kyvystä tehdä nopeitakin ratkaisuja, jotka usein lopulta tehdään tunteella, Lavas sanoo.

 

Merkittävin oivallus Lavakselle yrittäuralla on ollut ymmärtää se, että ideoilla itsellään ei ole mitään arvoa. Ainoa mikä ratkaisee, on se, kuinka idean toteuttaa.

 

– Se on vapauttanut minut siihen, että jos keksin jonkun mielestäni hyvän idean, kerron siitä kaikille. Näin saan palautetta sekä kannustusta ja idea lähtee kehittymään. Täytyy myös hyväksyä se, että bisnesten tulee muuttua. Se, mikä on tämän päivän idea, voi olla täysin päinvastainen vuoden päästä.  Jaan myös mielelläni liikeideoita muille, Lavas kertoo.

 

Nopeasyklinen toiminta on Lavaksen mieleen. Silloin liikeideaa testataan mahdollisimman nopeasti käytännössä. Potentiaaliselle asiakkaalle esitellään tuote tai palvelu, ja saadun palautteen perusteella ideaa kehitetään paremmaksi. Kun tuntosarvet pitää herkkänä, yritysideaa on helpompi viedä oikeaan suuntaan kohti menestystä.

 

Jos hyvä liikeidea vielä uupuu, Lavas neuvoo ottamaan yhteyttä sellaisiin ihmisiin, joilla ideoita voisi olla jo valmiina. Esimerkiksi pitchauskilpailut ovat mainio paikka tutustua yrittäjähenkisiin ja luoviin ihmisiin. Lavas muistuttaa, että perinteisen yksinyrittäjyyden rinnalle on tullut myös moderneja muotoja, kuten tiimiyrittäjyys. Tällöin lähdetään jalostamaan yritysideaa porukalla usemman perustajaosakkaan voimin.

 

– Yksi voi olla hyvä koodaamaan, toinen hyvä analysoimaan ja kolmas markkinoimaan. Monialaisesta osaamisesta on hyötyä, Lavas vinkkaa.

 

Aina ei myöskään tarvitse lähteä keksimään ideaa alusta, vaan voi ostaa valmiin yrityksen tai hypätä sellaiseen mukaan ja kehittää sitä eteenpäin.

 

– Yritysideaa eteenpäin kehittäessä on tärkeää tehdä päätöksiä ja olla valmis vaihtamaan suuntaa.

 

Liikeidean jalostaminen

 

Liikeidean jalostamiseen ja jäsentelyyn Lavas käyttää BMC-työkalua. Business Model Canvas on kevyt ja moderni versio perinteisestä liiketoimintasuunnitelmasta, joka näyttää liikeidean potentiaalin laajemmin ja tarjoaa mahdollisuuden leikitellä rohkeilla ja erikoisillakin kokeiluilla.

 

– Pidän siitä, että koko liiketoiminta on yhdellä sivulla ja voin heijastaa sen vaikka seinälle. BMC-malli näyttää, miten liikeideaa on mahdollista muokata ja idean saa muutamassa tunnissa jäsenneltyä. Se toimii myös inspiraationa keskustelulle ja ideoinnille.  

 

Liikeidean kiteyttäminen ja testaaminen ovat tärkeitä asioita. BMC-työkalu toimii apuna kristallisoimaan mitä yritys tarvitsee, mikä on sen kilpailuetu ja mallin avulla voi testata erilaisia skenaarioita: mitä jos asiakas olisikin yrityksen jakelukanava? Tai partneri?

Luova ajattelu on lähes poikkeuksetta menestyneiden yritysten taustalla.

 

Onko hyvän liikeidean keksiminen sitten helppoa?

 

– Idean keksiminen on helppoa. Se, mikä lopulta tekee liikeideasta hyvän, on toteutus. Hyväkin idea täytyy toteuttaa maailman parhaiten. Oppiminen tekemisen lomassa ratkaisee menestyksen. Etukäteen kukaan ei voi tietää, onko liikeidea hyvä vai huono - vasta, kun siitä on onnistunut luomaan bisneksen, tietää onnistuneensa, Lavas pohtii.

 


x