[[ $root.alertMsgText ]]

Kivijalka kaipaa uniikkia konseptia

 

Vaikka työtilakulttuuri on murroksessa ja verkkokauppabisnes on avannut uusia yrittäjyyden muotoja, on kuitenkin olemassa palveluita joiden tarjoamiseen kivijalka sopii edelleen parhaiten. Tällöin tulee tarpeeseen miettiä, millainen oman liiketilan tulee olla ja mikä on yritykselle toimivin sijainti.

Erikoisoluiden kauppa käy ytimessä

Hyvä lähtökohta liikeidealle on tarjota jotain sellaista, mitä ei vielä ole. Kun tietää, että kysyntää riittää, ei kivijalkatilan vuokraaminen kauhistuta ja sen uskaltaa laittaa pystyyn vaikka yhdelle Suomen keskeisimmistä paikoista.

 

Pienpanimotuotteita myyvä helsinkiläinen Pien-myymälä avasi ovensa Ateneumin takana sijaitsevalla kujalla elokuussa 2016. Jo ensimmäisenä päivänä myymälän hyllyt tyhjenivät hurjaa vauhtia. Liikkeelle oli selvästi ollut kysyntää.

 

—  Halusimme löytää toimitilan sellaisesta paikasta, jossa ihmiset liikkuvat ja johon on helppoa tulla. Sijainti on mietitty niin, että esimerkiksi työpäivän jälkeen meillä voi poiketa sen enempää suunnittelematta. Myymälä on ollut auki viikon ja jo nyt asiakkaita on käynyt jopa Tampereelta asti, kertoo yrityksen toinen omistaja Tuomas Kokkonen.  

Kauempaakin saapuvat asiakkaat on otettu huomioon liiketilaa valitessa, sillä alkoholituotteita ei saa myydä verkkokaupan välityksellä. Myymälä sijaitsee Helsingin rautatieaseman vieressä. Kokkoselle ja hänen yhtiökumppanillensa Erkki Hämeelle olikin alunperin selvää, että sijainti on myymälän tärkein kriteeri.

 

Tilojen etsimiseen meni aikaa pari kuukautta. Yrittäjät kiertelivät katselemassa Helsingin keskustassa sijaitsevia kivijalkatiloja. Täydellinen liiketila löytyi sattumalta. Ajatuksena oli, että sen minkä menettää isommassa vuokrassa, saa takaisin vilkkaammalla asiakasvirralla.

 

—  Lupa-asioiden selvittäminen oli yllättävän haastavaa, kun entisestä vaatekaupasta tuli elintarvikemyymälä. Byrokratian rattaita vastaan taistelu vei aikaa noin pari kuukautta, Kokkonen kertoo.

 

Myymälä toimii periaatteella, että kaikki saapuva tavara menee hyllyihin. Pyrkimys on tuotteiden nopeaan kiertoon, jolloin varastotilaa ja neliöitä ei juuri tarvita. Tavaratoimituksia myymälään tulee lähes päivittäin, sillä erikoisoluiden- ja siiderien toimituserät ovat pieniä. Tavoitteena on, että myymälän valikoimasta löytyisi kaikkien suomalaisten pienpanimoiden tuotteita.

 

Kaverusten harrastuksesta ja kiinnostuksesta alkunsa saanut yritys on myös halunnut kiinnittää huomiota kaupan ulkoiseen habitukseen.

 

—  Kivijalan ulkonäköön kannattaa hyvän palvelun lisäksi panostaa. Kaikki, kuten esimerkiksi ikkunalasien puhtaus, näkyy suoraan asiakkaalle, Kokkonen sanoo.

 

Rauhallinen ympäristö sopii akupunktioon

Aina kivijalassa sijaitsevan yrityksen elinehto ei kuitenkaan ole ydinkeskusta. Kymmenen vuotta yrittäjänä toimineen Ossi Airaksisen akupunktioklinikalle tulee päivittäin asiakkaita kauempaa, joskus jopa Englannista asti. Klinikka sijaitsee vehreässä Käpylässä perinteisen 1950-luvun asuintalon alakerrassa. Kätilöopiston naapurista kertyy noin viisi kilometriä matkaa Helsingin keskustaan.

 

Neulahoitoja antava Airaksinen piti aiemmin vastaanottoa kiinteistössä, jossa toimia useampia yrittäjiä. Asiakkaita riitti, joten lopulta hän päätti etsiä itselleen oman toimitilan tarkasti rajatulta alueelta. Airaksinen ei kuitenkaan halunnut keskustaan.

 

—  Haluan, että palveluni ovat kaikkien ulottuvilla. Jos menisin keskustaan, joutuisin nostamaan hinnat liian korkealle. Keskustassa palvelisin vain varakkaita asiakkaita. Nyt myös tavallisella perheenäidillä on mahdollisuus tulla vastaanotolleni, Airaksinen kertoo.

 

Airaksinen ajattelee, että kiinalaista lääketiedettä harjoittavalle klinikalle luontainen sijainti on Käpylän ja Kumpulan rajamaasto. Alueella asuu paljon luomuhenkisiä ihmisiä, jotka ovat myös kiinnostuneita vaihtoehtoisista hoitomuodoista.

 

—  Täällä on hyvä, rauhallinen tunnelma. Elämänrytmi on hitaampaa. Olisi erilaista tulla hoitotapaamiseen hektiseen keskustaan, Airaksinen pohtii.

 

Airaksisen hoitoklinikka sijaitsee keskustasta tultaessa taitekohdassa, josta eteenpäin parkkimittareita ei enää ole. Ilmainen ja helppo pysäköinti on tärkeää Airaksisen asiakkaille, sillä useat kulkevat autolla tullessaan vastaanotolle kauempaa. Myös julkinen liikenne tuo oven eteen.

 

—  Kulkuyhteydet ovat hyvät. Punavuorestakin on ehkä matalampi kynnys tulla tänne kuin edelliseen toimipisteeseeni, joka sijaitsi hieman kauempana keskustasta, Airaksinen kertoo.

Pelkkää akupunktiota ammatikseen harjoittavia yrittäjiä ei Suomessa ole paljon, joten harvinaiselle palvelulle on ollut kysyntää. Maksettuun markkinointiin Airaksinen ei ole juuri turvautunut. Viidakkorumpu ja tyytyväiset asiakkaat ovat pitäneet huolen siitä, että syrjässä sijaitseva kivijalkayritys on saanut tasaisesti uusia asiakkaita.

 

—  Jos joku kehuu netin keskustelupalstalla, voi lukijalle tulla ajatus, että onkohan tämä itse kirjoitettu. Facebookin arvosteluissa taas voi katsoa arvosteluja ja miettiä, ovatkohan nämä ystävien antamia tähtiä. Mutta silloin, kun oma ystävä suosittelee jotain, ihminen vakuuttuu. Suuri osa uusista asiakkaistani onkin tullut vanhojen asiakkaideni kautta, Airaksinen kertoo.   

 

Se, mikä yhdistää sekä keskustan että laitakaupungin kulmilla olevia kivijalkayrityksiä, on oman alansa asiantuntijuus. Ilman sitä kivijalka tuskin voi menestyä. Ystävällisen asiakaskohtaamisen täytyy olla itsestäänselvyys, mutta se ei yksin riitä.

 

—  Voin olla vaikka kuinka kiva asiakkaalle. Asiakas ei kuitenkaan maksa siitä, vaan hoidon tuloksista, Airaksinen toteaa.

 

Kivijalassa laatu korostuu

—  Kivijalkayrittämisessä sijainti, laatu ja palvelu ovat kaiken a ja o, Varman kiinteistökehittäjä Benjamin Kalliola sanoo.

 

Kalliola ajattelee, että kivijalkatoiminta on nykyisin kannattavaa lähinnä keskustoissa ja sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset liikkuvat. Tällöinkin liikeidean tulee olla loppuun asti hiottu ja omaperäinen.

 

—  Kyse on siitä, millaisen palvelukulttuurin luot —  oli toiminta mitä tahansa. Oli se sitten hyvä ruoka tai hyvä tunnelma: “se joku juttu" täytyy olla, joka saa asiakkaat tulemaan paikalle ostamaan juuri sen tietyn tuotteen, Kalliola pohtii.  

 

Kun netissä tapahtuvasta kaupankäynnistä on tullut arkipäivää, monet kivijalkayritykset ovat joutuneet laittamaan lapun luukulle. On kuitenkin myös sellaisia palveluita, jotka tarvitsevat kivijalan toimiakseen. Tällaisia ovat esimerkiksi ravintolat ja kampaamot.

 

—  Hauska esimerkki kekseliäisyydestä on, kun törmäsin joskus kampaamoon, jonka yhteydessä toimi viinibaari. Mielikuvituksen käyttö ja eri palveluiden yhdistämisen mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon perinteikkäilläkin aloilla, Kalliola sanoo.

 

Perinteisen kivijalkatoiminnan rinnalle on myös noussut uudenlaisia tapoja toimia. Erityisesti toimistoympäristöjen työkulttuuri on jo pitkään ollut murroksessa. Työtä tehdään avoimessa tilassa sen sijaan, että jokaisella olisi omat kopperonsa. Nykyisin myös yrittäjille ja pienille yrityksille on tarjolla tiloja, joissa työskentely tapahtuu yhdessä avoimessa tilassa muiden yrittäjien kanssa. Yhteisöllistä työn tekemistä selvästi kaivataan.

 

—  Kulttuuri on kuitenkin erilainen Suomessa kuin esimerkiksi Jenkeissä, jossa ihmiset ovat yleisesti ottaen avoimempia ja sosiaalisempia. Suomessa yhteisöllisten työympäristöjen täytyy ehkä antaa syntyä spontaanisti ja pakottamatta, Kalliola miettii.

 

Kalliola on ollut kehittämässä uudenlaista konseptia, VarmaWorksia, joka tarjoaa ketterän ja huolettoman ratkaisun yrittäjän ja pienten yritysten työtilatarpeisiin. Kyseessä on co-working-ideaan perustuva toimitila, josta asiakas saa vuokrata tarpeisiinsa sopivan käyttöoikeuden ilman sitoumuksia. Pakettiin sisältyy esimerkiksi työpiste, yhteisten tilojen käyttö, nettiyhteys ja sähkö. Avoimessa tilassa työskentelevät myös muut vuokralaiset. Yhtenä ajatuksena on saattaa eri alojen tietotyöläisiä saman katon alle, joka taas voi synnyttää verkostoja ja uusia liikeideoita. Pilotti on jo käynnistynyt Tampereella Finlaysonin tiloissa.

 

—  Joukossa on voimaa. Yrittäjien verkostoituminen on hyvä juttu, Kalliola iloitsee.

 

Kivijalkayrityksiä kuitenkin tarvitaan. Kalliolalla on muutama konkreettinen neuvo yrityksen perustamista harkitseville. Hän kehottaa kiinnittämään huomiota siihen, että liiketila on näkyvällä paikalla ja ulkosivu huomiota herättävä. Jyvät kuitenkin erotellaan akanoista lopulta seinien sisäpuolella.

 

—  Ammattitaidon ja palvelun täytyy olla aidosti hyvää, jotta asiakkaat palaavat, Kalliola muistuttaa.


x