[[ $root.alertMsgText ]]

Selviytyjät Sampon 6 vkon astetta extremempi somelakko

Jounin Kaupasta tuttu yrittäjä Sampo Kaulanen, 38, irrottautui kauppiaan työstään viime kesänä kuudeksi viikoksi osallistuakseen Selviytyjät Suomi -ohjelmaan Filippiineillä. Miten Selviytyjiin lähtö onnistui kiireiseltä kauppiaalta, ja mitä kokemus opetti yrittäjälle ajanhallinnasta?

 

Tavallisena työpäivänä Sampo Kaulanen päivittää Jounin Kaupan sosiaalisen median kanavia, juoksee lehtihaastatteluissa, kuvaa omaa tosi-tv-ohjelmaansa, jututtaa kaupan asiakkaita – tai tekee näitä kaikkia asioita aamusta iltaan.

 

Viimeiset kymmenen vuotta Kaulasen elämä on ollut toimimista Äkäslompolossa sijaitsevan K-Kaupan mainoskasvona – eli ”Suomen hulluimpana kyläkauppiaana”. Kaulasesta on tullut koko kansan tuntema kasvo. Henkilöbrändin rakentaminen on ollut yrityksen hallituksen pöytäkirjoihin asti kirjattu strategia, jonka avulla Jounin Kaupasta tehdään Lapin tunnetuin.

 

Vaikka Selviytyjiin osallistuminen oli harkittu osa mediastrategiaa, kokemus pakotti yrittäjän hetkeksi tauolle puhelimen ääreltä.

 

”Kun saarella ei ole kelloa eikä puhelinta, tuntikin on pitkä aika. Monta kertaa lähdin yöllä kävelemään pitkin rantaa, kun en yksinkertaisesti jaksanut maata. Aamulla heti kun nousin ylös, tein tulta ja sytyttelin puita, ja tein jotain edistävää duunia koko ajan, niin päiväkin sujui paljon nopeammin”, Kaulanen kertoo.

 

Kilpailijoilla oli kuvausten aikana paljon luppoaikaa, joka ei näy kotikatsomoihin asti. Varsinkin yöt olivat pitkiä, eikä silloin Kaulasen mukaan juoniteltu tai juoruiltu, vaan nukuttiin – jos pystyttiin. Öisin lentomuurahaiset surisivat naamalla, apinat tulivat leiriin syömään eväitä, ja filippiiniläinen viidakko heräsi eloon. Unettomuudesta kärsinyt Kaulanen käveli rantahiekassa, kuunteli rapujen rapistelua ja odotti ajan kuluvan. Kuuden viikon Selviytyjät-rupeama opetti häntä pysähtymään.

 

”Yöt olivat niin pitkiä, että tuntui, että ne eivät lopu koskaan. Oli paljon aikaa keskittyä ajatuksiin”, Kaulanen sanoo.

 

Henkilöbrändäystä ei voi ulkoistaa

 

Jounin Kaupalla Sampo Kaulanen on tuttu hahmo, joka juttelee päivittäin kymmenien tai satojen asiakkaidensa kanssa. Hän bloggaa ja päivittää ahkerasti sekä Jounin kaupan sosiaalista mediaa että omia kanaviaan. Kaulanen on rakentanut kaupan organisaation sellaiseksi, että hän voi itse keskittyä puhtaasti markkinointiin. Eri osastoilla on omat päällikkönsä, ja myymäläpäällikkö huolehtii koko kaupan pyörityksestä.

 

”Moni kysyy, miksen itse vastaanota tilauksia tai tee muita perinteisen kauppiaan töitä. Totta kai seuraan kaupan talouslukuja tarkasti, mutta en pelkää investoida ja palkata itseäni parempia tyyppejä vastaamaan muista hommista. Koen, että yhden henkilön työpanos kannattaa laittaa siihen, mitä kukaan muu ei voi tehdä. Henkilöbrändäystä ei voi ulkoistaa”, Kaulanen toteaa.

 

Kymmenen vuotta sitten Kaulanen teki tiukan taloudellisen paikan tullen nelikenttäanalyysin K-kauppiaana toimimisesta. Hän mietti kuumeisesti, miten voisi erottua tuhansista muista yrittäjistä ja kaupoista. Ainostaan ” hullujen lokerossa” oli tilaa. Rahaa ei ollut käytettäväksi markkinointiin, joten Kaulanen valjasti henkilöbrändäyksen ja somen kilpailukeinoikseen.

 

Kaulasen rakentama julkisuus on näkynyt toistaiseksi vain positiivisesti Jounin kaupan viivan alla. Viihdemaailman esiintymisten vaikutusta ei tosin aina pysty tarkasti ennakoimaan tai laskemaan.

 

”Mitä enemmän huomiota on tullut, sitä enemmän hyötyä siitä on ollut Jounin kaupan bisnekselle ja verkostoille”, Kaulanen sanoo.

 

Selviytyjät-sarjaan osallistumisenkin kohdalla Kaulanen puntaroi, onko kuuden viikon seikkailu kaupalle hyödyksi. Hän arvioi, että jos osallistuminen yhteen maailman isoimpaan reality-show’hun menee jotakuinkin hyvin, se voi luoda lisää kauppaa.

 

”Hulluhan minä olisin ollut, jos en olisi lähtenyt. Ainakaan firma ei kaatunut tai mennyt huonompaan suuntaan sinä aikana, kun olin poissa”, Kaulanen nauraa.

 

Rohkea erottuminen kannattaa

 

Julkisuudessa riskinä on aina huomion kääntyminen negatiiviseksi. Sekoilu tai ördääminen eivät tee hyvää bisnekselle. Selviytyjät-ohjelman kaltaiseen tosi-tv:seen osallistuminenkin oli riski. Epäreilu tai jyräävä käytös olisi voinut alkaa ärsyttää kotikatsojia ja tulistuttaa kansan syvät rivit. Kaulanen ei kuitenkaan koe erottautuneensa kilpailijoiden joukosta yhtä vahvasti kuin esimerkiksi Juhana Helmenkalastaja, joka on noussut sarjan äänestyksissä toistuvasti esiin provokatiivisimpana hahmona.

 

”En ole samanlainen päällepäsmäri kuin Juhana. Osaan kuunnella ja pitää pääni kiinni tarvittaessa. Toki meikäläisenkin persoona jakaa mielipiteet, ja se on tärkeää. Jos on aivan harmaa ja mauton, se ei kanna pidemmän päälle.”

 

Kaulanen järjestää välillä muille yrittäjille sosiaalisen median koulutuksia. Hän on huomannut, että monet yrittäjät pelkäävät laittaa itsensä likoon. Julkisuus jännittää. Siksi moni jumittuu tekemään tuttuja ja kliseisiä asioita. Kaulanen kannustaa kuitenkin rohkeaan erottautumiseen.


”Ei tarvitse lähteä isosti julkisuuteen, mutta ihmisiä kiinnostavat aina yrityksen takana olevat ihmiset. He ovat yrityksen sielu. Jos saa tuotua yrityksen henkeä julki persoonansa kautta, se puree paremmin”, Kaulanen uskoo.

 

Vapauttavaa aikaa
 

Vaikka Filippiineillä kamerat seurasivat kilpailijoita koko päivän ajan, eristäytyminen muusta maailmasta oli kuvausten ajan äärimmäistä. Edes kuvausryhmälle ei saanut puhua, eivätkä kilpailijat tienneet lainkaan, mitä ulkomaailmassa tapahtuu. Välillä kilpailijoita kuljetettiin suorittamaan tehtäviä mantereen kautta, mutta silloinkin he köröttelivät kuvauspaikalle pressuilla peitetyissä, ikivanhoissa lava-autoissa.

 

”Perhettä oli kova ikävä, mutta muuten oli äärettömän vapauttava kokemus, ettei ollut puhelinta käytössä. Olimme totaalisen eristyksissä”, Kaulanen kertoo.

 

Kilpailun jälkeen paluu takaisin työhön sosiaalisen median parissa vaati ponnisteluja. Kaulasesta tuntui absurdilta, että kotimatkalla jo lentokentällä uutiset olivat päällä joka ruudussa, ja ihmiset näpräsivät puhelimiaan.

 

”Somettaminen lähti pikkuhiljaa käyntiin, kun oli pakko alkaa tehdä Jounin kaupalle sovittuja asioita. Mutta meni pitkään, että puhelin kiinnosti ollenkaan.”

 

Selviytyjät-kokemus on muuttanut Kaulasen arkea pysyvästi. Hän välttelee nykyään kireää suorittamista ja pyrkii tekemään töitä omassa tahdissaan.

 

”Suomessa helposti juostaan eteenpäin ja haalitaan koko ajan enemmän ja enemmän tekemistä, eikä mikään riitä. Siihen päälle vielä esitetään somessa iloista. Sitten firman pikkujouluissa vedetään kravatti otsaan ja kännätään, kun todellisuudessa on paha mieli. Se on lyhytnäköistä. Yrittäjyys on työtä aamusta iltaan, ja koko elämä pyörii firman ympärillä. On tärkeää pystyä ottamaan välillä rennommin”, Kaulanen sanoo.

 

Teksti: Annaleena Kuronen

Kuva: Petri Aho

 

Haluatko jatkossa saada yrittäjävinkkejä?

Luo ilmainen käyttäjätili ja tilaa samalla uutiskirje!

Sampo Kaulasen vinkit yrittäjän ajanhallintaan

 

  1. Investoi itseäsi parempiin työntekijöihin. Keskity yrittäjänä itse siihen, mitä muut eivät voi hoitaa.
  2. Jaa vastuuta. Kun työntekijät saavat vastuuta, he ovat motivoituneempia kehittämään asioita itsenäisesti. Vastuun jakaminen hyville tyypeille kannattaa.
  3. Pidä huolta, että itsellesi jää omaa aikaa. Yrittäjän ei tarvitse hallita ihan kaikkea. Ihminen käy vajaatehoilla, jos yrittää koko ajan tehdä kaikkea täysillä. Työn organisointia kannattaa miettiä niin, että aikaa jää myös muuhun kuin työhön.                                                                                                                                                                               
  4. Pidä somepaasto. Jos koet että sosiaalinen media hallitsee elämääsi eikä toisinpäin, pistä luuri kiinni ja nauti vaikka tuulenvireestä. Maailma ei katoa sillä aikaa.                     
  5. Pidä informaatiopaasto. Älä lue hetkeen uutisia tai lehtiä ja vältä televisiota. 95 % uutisista on negatiivisia, joten tauko voi auttaa saamaan taas hyvästä fiiliksestä kiinni.

 


x