[[ $root.alertMsgText ]]

Unelmasta tekoihin - Euroopan suurimmaksi myynti edellä

Jyri Lindén, Nordic Business Forum

Eräänä sunnuntaiaamuna muutama vuosi taaksepäin kaksi jyväskyläläistä opiskelijaa päätyivät googlettamaan Al Goren puhelinnumeroa. He halusivat pyytää Yhdysvaltain entistä varapresidenttiä puhujaksi tapahtumaan, joka oli olemassa vasta ajatuksen tasolla. Seminaarin nimeksi tulisi Nordic Business Forum ja ensimmäisen tapahtuman teemana olisi vastuullisuus. Puolen vuoden neuvotteluiden jälkeen Goren läsnäolo vahvistettiin. Nuoren yrittäjäkaksikon, Jyri Lindénin ja Hans-Peter Siefenin, unelma kansainvälisestä bisnestapahtumasta alkoi toteutua.

 

 

 

Nordic Business Forum on nykyisin yksi Euroopan suurimpia liike-elämän konferensseja, joka kerää tunnettuja puhujia ja osallistujia ympäri maailmaa. Kaksipäiväistä tapahtumaa nykymuodossaan on järjestetty Suomessa vuodesta 2011 lähtien. Seminaarin vuoden 2016 puhujia ovat muun muassa skeittitähti Tony Hawk, Twitterin toimitusjohtaja Dick Costolo ja Pixar Studiosin perustaja Ed Catmull.

 

Se, miten kaksi jyväskyläläistä yliopisto-opiskelijaa ilman verkostoja ovat onnistuneet luomaan tyhjästä tapahtuman, joka vetää huippupuhujia ja -johtajia keskelle Pohjolaa, onkin oma tarinansa. Riskit ja tavoitteet olivat suuret alusta lähtien.

 

Alkumatkaa leimasi täydellisen tietämättömyyden syvä rintaääni. Meillä oli heti mielessä, että tämä tapahtuma pitää vetää tosi isolle ja kansainväliselle tasolle, kertoo toinen Nordic Business Forumin perustaja Jyri Lindén.

Rahattomat yrittäjät linnassa

Lindén oli tutustunut Hans-Peter Siefeniin yliopiston markkinoinnin luennolla. Nuorukaisten yhteinen ystävä oli vinkannut, että miesten kannattaisi jutella, koska "molemmat ovat tuollaisia bisnesmiehiä". 22-vuotias Lindén oli juuri perustanut maahantuontifirman.

 

Yhteinen sävel löytyi nopeasti ja markkinoinnin luennot kuluivat keskustellessa. Siefen rekryttiin myyntityöhön sijoituspalveluja tarjoavaan yritykseen. Hän houkutteli myös Lindénin töihin ja nopeasti molemmat etenivät esimiesasemaan.

 

Tyhmintä mitä voi tehdä, on palkata hyvä myyjä johtotehtäviin. Ilman auktoriteettia ja kokemusta aloin sitten johtamaan. Siinä tuli tehtyä kyllä kaikki mahdollisesti virheet, Lindén muistelee.

Huipennus kyseisellä uralla tapahtui, kun eteenpäin vuokrattavia toimitiloja etsiessään kaverukset päätyivät vuokraamaan jyväskyläläisen linnan nimiinsä. Kaikki ei kuitenkaan mennyt niin kuin saduissa ja lopulta miehillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin asua salaa linnassa. Palkkatöiden ohella he olivat juuri perustaneet yhteisen yrityksen. Yritys, jolle he vuokrasivat toimitilaa, oli heidän luotsaamansa sijoituspalvelu. Tarkoituksena oli, että linnaan olisi mahtunut enemmän toimitiloja ja yrityksiä. Yrittäjäkaksikko ei ollut kuitenkaan huomioinut, että linnassa oli paljon auloja ja käytävätiloja, jotka eivät soveltuneet yritystiloiksi.

 

— Kaikki rahamme upposivat linnan vuokraan, joten omaan asuntoon ei ollut mahdollisuutta. Piilottelimme linnan yhdessä huoneessa. Piti aina olla hyviä selityksiä valmiina keksittynä, miksi olimme työpaikalla, jos joku työntekijöistä tuli vaikka viikonloppuna käymään. Salailu onnistui, kun oli aina töissä ensimmäisenä ja lähti viimeisenä. Esimiesasemassa ollessamme emme tietenkään voineet paljastaa asioiden todellista laitaa, Lindén kertoo.

Kipinä konkretiaan vei kohti valmennuksia

Jo silloin, kun Lindén ja Siefen perustivat yhteisen yrityksen, he kirjasivat liiketoimintasuunnitelmaan ajatuksen valmennuksista. Ensimmäinen valmennus järjestettiin linnassa, jossa puhujana oli Siefen, tuttavallisemmin Hape. Huoneeseen kannettiin 80 keittiöntuolia ja liput maksoivat kymmenen euroa. Tila täyttyi ja valmennus sai kiitosta.

 

Yleisö tykkäsi ja me tykkäsimme: tuli tunne, että tämä on aivan mahtavaa! Koimme vahvasti, että tätä haluamme tehdä. Yliopistolla ei kerrota miten johdetaan, myydään tai sijoitetaan - seminaareissahan se tapahtuu. Yrittäjinä olimme itse saaneet paljon irti valmennuksista. Into syntyi siitä ja halusimme jakaa sitä tietoa eteenpäin, Lindén kertoo.

 

Lindén ja Siefen olivat siis yrittäjiä jo ennen Nordic Business Forumia. Yrittäjyys oli se, mikä toi kipinän Nordic Business Forumin järjestämiseen.

 

— Alunperin minusta piti tulla urheilija. Keskityin aitajuoksuun. Urheilijalle saattaa urheilu-uran loppuessa tulla identiteettikriisi, sillä minäkuva rakentuu niin vahvasti urheilun ympärille. Itse säästyin kriisiltä jättäessäni urheilun, sillä yrittäjyydestä löysin niin paljon samankaltaisuutta urheiluun nähden. Urheilijoita ja yrittäjiä yhdistää moni asia, kuten tavoitteellisuus ja töiden tekeminen.  Aloittaessani opiskelut minulle oli täysin selvää, että minusta tulee yrittäjä. Nuori yrittäjyys -ohjelma teini-ikäisenä jätti yrittäjyyden siemenen kytemään, jolloin pyöritin vuoden ajan koululaislehteä, Lindén kertoo

Intohimo ei ole synonyymi hauskuudelle

Menestyksen salaisuudesta puhuttaessa Lindén nostaa esille intohimon, kiitollisuuden ja tuurin. Vaikka yrittäjä kokee tekevänsä "siisteintä juttua ikinä", ei polku ole ollut vaaleanpunaisilla pilvillä hyppelyä. Ahdistuksen hetket ovat vallanneet mielen, kun järjettömät laskusummat odottavat pinossa eikä rahaa ole. Lindén kertoo, että tilanteista on selvitty tavalla tai toisella kekseliäisyyttä ja luovuutta käyttäen. Sitä on tarvittu, sillä tapahtumien järjestäminen on etukäteismaksuihin painottuvaa toimintaa.

 

Täytyy ymmärtää, että intohimo ei tarkoita sitä että on aina kivaa. Olemme tässä yhteiskunnassa ymmärtäneet sen ehkä hieman väärin. Jos mietit sana intohimo, passion, niin sehän tarkoittaa että rakastat jotain niin paljon, että olet valmis kärsimään, Lindén pohtii.

 

 

Lindén kokee, että yksi syy menestykseen on ollut, että hän ja Siefen löysivät oman intohimonsa varhain. Epäonninen linnaan liittyvä ajanjakso osottautui lopulta onnekkaaksi sattumaksi. Nyt yrittäjät ovat sen äärellä, minkä he kokevat upeimmaksi tietämäkseen jutuksi. Siksi Lindén kannustaakin etsimään sitä, mikä saa oman innostuksen syttymään.

 

Olemme pysyneet siinä, missä olemme hyviä. Emme ole lähteneet rönsyilemään, vaan olemme säilyttäneet fokuksen. Pyrimme tekemään koko ajan vähemmän, mutta laadukkaammin, Lindén sanoo.

 

Perhe-elämä on omalta osaltaan muokannut nuoren yrittäjän arkea säännöllisempään suuntaan. Leikkipuisto katkaisee työpäivän ja myös ajankäyttö on tehostunut. Turhat matkat ovat jääneet pois ja priorisoinnin merkitys omassa toiminnassa korostuu entistä enemmän.

 

Kansainvälisille vesille myynti edellä

 

Tammikuussa 2017 Nordic Business Forum ottaa ison askeleen kohti kansainvälistymistä, kun tapahtuma järjestetään Ruotsissa ensimmäistä kertaa.

 

— Verkostoilla on erittäin suuri merkitys. Meillähän on poikkeuksellisen hyvä asiakaskunta; parhaiden yritysten johto. Törmäämme koko ajan tosi hyviin ihmisiin, joilta saamme arvokkaita neuvoja ja pääsemme kehittymään. Olemme erittäin kiitollisia kokeneemmille kollegoille, jotka ovat auttaneet eteenpäin, Lindén kertoo.

 

Lindén muistuttaa myös myynnin tärkeydestä. Avain on siinä, että asioita ei kannata jäädä hiomaan liian pitkäksi aikaa. Myynnin tulisi olla mukana kuvioissa alusta lähtien. On tärkeää, että asiakas kulkee ajatuksissa kehittämisen ja miettimisen rinnalla.

 

— Vaikka kuinka loputtomasti hinkkaisit jotain, se ei kuitenkaan kestä törmäytystä todellisuuden kanssa. Asiakkaan näkökulmasta ilmenee aina jotain sellaista, mitä et olisi kuitenkaan osannut ajatella, Lindén muistuttaa.

x