[[ $root.alertMsgText ]]

5 vinkkiä parempaan työn hallintaan

Onko sinulla jatkuvasti tuhat asiaa mielen päällä, eikä aika millään tahdo riittää kaikkeen kovasta työnteostasi huolimatta? Koetko arjessasi jatkuvasti riittämättömyyttä ja kontrollin tunteen puutetta?

 

Jos tunnistit itsesi kuvauksesta, et ole ainoa. Varsinkin yrittäjän arki muuttuu helposti selviytymistaisteluksi. Keskeytykset, informaatiotulva ja työn pirstaloituminen haastavat jatkuvasti meidän kaikkien työkykyä. Onneksi parempaa hallintaa on mahdollista opetella. Alla viisi vinkkiämme parempaan työntekoon.

 

1. Eliminoi häiriötekijät

Laita puhelimesi äänettömälle aina, kun teet keskittymistä vaativaa työtä. Lyhyestäkin keskeytyksestä toipuminen vie mieleltämme jopa 10–15 minuuttia. Blokkaa sen takia puhelimestasi pysyvästi kaikki ilmoitusäänet ja -merkit, mukaan lukien sähköpostin, pikaviestimet ja sosiaalisen median kanavat. Varaa sen sijaan viestien tsekkaamiseen oma, erikseen suunniteltu aikansa. Näin pystyt keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja saat asioita valmiiksi.

 

2. Ota taukoja
 

Emme ole hyviä keskittymään pitkiä aikoja putkeen, vaikka kuinka haluaisimme uskoa niin. Tehokkainta on tehdä töitä maksimissaan tunnin jaksoissa ja pitää sen jälkeen vartin tauko. Tauon aikana kannattaa päivittää sekä asentoa että ajatuksiasi. Älä siis jää tietokoneelle selaamaan uutisia, vaan nouse ylös, juo vettä, venyttele, kävele korttelin ympäri, soita kaverille tai kuuntele vaikkapa lempikappalettasi silmät kiinni. Olet heti tehokkaampi ja keskittyneempi, ja ehkä myös paremmalla tuulella.

 

3. Merkitse kaikki ylös
 

Työpäivän aikana meille saattaa tulla eteen kymmeniä tai jopa satoja pienempiä tehtäviä, joihin emme pysty tarttumaan heti, mutta jotka on kuitenkin muistettava myöhemmin. Ihminen pystyy pitämään keskimäärin 4–5 asiaa mielessä kerrallaan. Ulkoista pienempien tehtävien muistaminen välittömästi muistikirjalle tai tietokoneen muistiinpano-ohjelmalle kirjaamalla ne ylös. Tiukan paikan tullen voit sanella asiat puhelimen nauhuriin. Jos sinulla on nukahtamisvaikeuksia, pidä kynää ja muistilappuja yöpöydälläsi käden ulottuvilla.

 

4. Priorisoi, mikä on tänään tärkeintä
 

Jos emme tiedä, mihin kannattaisi keskittyä, keskittyminen on tuhoon tuomittua. Siksi mieti jo edellisenä iltana tai viimeistään heti aamulla, mikä on juuri tänään tärkeintä. Minkä asian ainakin haluaisit saada aikaiseksi? Vaikka päivän aikana tulisikin yllätyksiä, ainakin tämä yksi asia ajaa kaikkien muiden edelle. Pidä siitä kiinni.

 

5. Ole läsnä
 

Mitä tahansa asiaa teetkin, keskity ja tee se kunnolla. Kun keskustelet toisen ihmisen kanssa, keskity häneen sataprosenttisesti, oli kyseessä puhelinkeskustelu tai tapaaminen kasvokkain. Mikäli tiedät, ettet pysty keskittymään kunnolla, älä edes vastaa puheluun tai aloita uutta keskustelua. Palaa mieluummin asiaan viiden minuutin kuluttua, kun olet saanut edellisen tehtävän valmiiksi. Antamalla ihmiselle sataprosenttisen huomiosi näytät, että arvostat häntä, mutta ennen kaikkea pidät oman mielesi tyynempänä.


Monille ihmisille vaatii jatkuvaa opettelua pyrkiä oman työn hallinnassa sellaiselle tasolle, että suurin osa päivistä sujuu ilman stressiä ja ahdistusta. Kannattaa muistaa, että olet lopulta oman elämäsi tärkein ihminen. Siksi sinun tärkein tehtäväsi on huolehtia omasta jaksamisestasi.

 

Tärkein vinkki onkin siksi seuraava:

 

Kun olet kiireinen ja stressaantunut, kysy itseltäsi, mitä itseään arvostava ihminen tekisi nyt, ja toimi sen mukaan.

 

Teksti: Sonja Strömsholm

Työkykyjohtamisen kehityspäällikkö, Varma


x