[[ $root.alertMsgText ]]

Liikeidea syntyi tarpeesta 

Lääkärit harmittelivat, kun puolet potilaista ei ota lääkkeitään oikein ja osa ei lainkaan. Tämän ongelman korjaamiseksi joukko asiantuntijoita perusti Popitin.  Startup-yritys alkaa myydä ratkaisuaan maailmanlaajuisesti.

 

Espoolaisen startup-yritys Popit Oy:n liikeidea syntyi aidosta tarpeesta. Perustajajäsen ja osakas, operatiivinen johtaja Timo Heikkilä kertoo:

 

- Yksi perustajistamme on ortopedian kirurgi ja hän päivitteli, miten usein leikkauksen jälkeisessä tarkistuksessa ilmenee, että potilas ei ole ottanut lääkkeitään tai ei ainakaan niin kuin pitäisi. Paraneminen ei edisty, ja saatetaan joutua tekemään uusi leikkaus. Tämä on tosi huono juttu sekä potilaalle että yhteiskunnalle, ja tähän läksimme keksimään ratkaisua.

 

Popitin liikeidea on helpottaa lääkkeiden säännöllistä ottamista. Ratkaisu koostuu kännykästä luettavissa olevasta sovelluksesta, pilvipalvelusta ja pienestä laitteesta, joka voidaan liittää mihin tahansa läpipainopakkaukseen eli kansankielellä pilleriliuskaan.

 

Popit
Startup-yrittäjä Timo Heikkilä on hyvin tyytyväinen Kasvu Openin antiin, erityisesti hyvään sparraukseen, saatuun näkyvyyteen ja uusiin kontakteihin.

 

Heikkilä ideointikumppaneineen keräsi joukkoonsa muita ammattilaisia. Seitsikko perusti vuonna 2015 Popitin ja alkoi heti tehdä tuotekehitystä ja patentoida teknologiaansa. Yrittäjien käsissä on kaikki tarvittava ammattitaito softasuunnittelusta lääketieteelliseen osaamiseen ja designiin.

 

Viime vuonna Popit keskittyi kaupallistamiseen. Yritys sai rahoitusta Butterfly Venturesilta sekä bisnesenkeleiltä. Nyt on niin valmista, että ensimmäistä tuote-erää myydään parhaillaan Yhdysvaltoihin.

Jääräpäät alkööt vaivautuko

Popit osallistui tämänvuotiseen kasvuhakuisten yritysten Kasvu Open -tapahtumasarjaan. Startup-yritys eteni aina TOP10-finalistien joukkoon ja saavutti kunniamaininnan finaalissa Jyväskylässä omassa sarjassaan.

Kasvu Openista Popit lähti hakemaan erityisesti lääketeollisuutta tuntevia kontakteja, näkyvyyttä ja rahoittajia, sillä yrityksellä on alkamassa kolmen miljoonan euron sijoituskierros. Heikkilä osallistui Popitin nimissä kaikkiin mylläröinti- eli sparraustapahtumiin ja muihin tilaisuuksiin.

 

- Olemme saaneet hyviä neuvoja ja kontakteja, ei pelkästään täältä, vaan mylläreiden välityksellä myös laajemmalti. Myllärit ovat asiantuntevia. Arvostan sitä, miten sitoutuneesti he omistavat aikaansa kasvua hakeville yrityksille. Myös Kasvu Openista saatu näkyvyys on meille merkittävää rahoituksen keräämiseen, Heikkilä toteaa.

 

Heikkilän mielestä on myös yrityksestä itsestään kiinni, mitä Kasvu Openista saa irti.

 

- Vaatiihan tämä paitsi aikaa myös sitä, että on valmis miettimään yrityksensä asioita tyhjältä pöydältä ja haluaa vastaanottaa palautetta. Jääräpäänä tänne ei kannata tulla, vaan täytyy olla valmennuskelpoinen ja tarvittaessa valmis muuttamaan toimintatapojaan. 

 

Teksti: Irma Capiten

Kuva: Anssi Kumpula

Popit Oy

  • Kehitti lääkkeiden säännöllisen ottamisen helpottamiseksi ratkaisun, joka koostuu sovelluksesta, pilvipalvelusta ja pilleriliuskaan liitettävästä laitteesta
  • Perustettu 2015: Kotipaikka Espoo
  • Henkilöstö 8
  • Markkina-alue Pohjois-Amerikka, Eurooppa, Australia
  • Vuonna 2017 keräsi rahoitusta 1,2 milj. euroa. Rahoittajina mm. Butterfly Ventures, Yrjö Laakkonen ja Amor & Labor. Nyt meneillään rahoituskierros, jolla haetaan 3 milj. euroa
  • Yhteistyötä maailman suurimman lääkeyhtiön Pfizerin kanssa. Keskusteluja myös muiden isojen lääkeyhtiöiden kanssa

Timo Heikkilän vinkitkasvuyrittäjälle

1. Mitään ei tapahdu, jos et itse tee

2. Selvitä, mitä asiakas oikeasti tahtoo

3. Kaikilla on ideoita. Edistyksen salaisuus on, että aloittaa tekemisen


x