[[ $root.alertMsgText ]]

Liiketoimintalähtöinen työkykyjohtaminen näkyy hyvinvoinnissa ja tuloksessa

Kiivaan kasvun keskellä Ruohonjuuri-myymäläketjussa on pidetty tarkasti huolta omista perusarvoista sekä henkilöstön työhyvinvoinnista ikään katsomatta.

Puoleksi vuodeksi purjehtimaan tai lataamaan kolmeksi kuukaudeksi akkuja kotisohvalle. Harvassa organisaatiossa tämä onnistuu sormia napsauttamalla, mutta eko- ja luomutuotteisiin erikoistuneessa Ruohonjuuressa sapattivapaalle pääsee yhtä lailla yhtiön johto- ja esimiesporras kuin myymälähenkilöstö, jos siihen vain on aitoa tarvetta.

 

Tätä mahdollisuutta on käyttänyt myös ketjun pitkäaikainen toimitusjohtaja ja osakas Arto Ranta-aho.

 

- Läksin taannoin sapattivuodelle ja Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan reissuille kyllästyneenä ja ajatuksella, että nämä hommat saavat nyt jäädä taakse. Kävikin täysin päinvastoin. Palasin takaisin täynnä virtaa ja uusia ideoita, mies virnistää.

 

Yhteiset arvot ovat työhyvinvoinnin perusta

Kaikilla ei ole mahdollisuutta aivan vastaavaan irrottautumiseen, ja Ranta-aho korostaakin asian periaatteellista puolta.

 

Ruohonjuuri

 

- Henkilöstön hyvinvointi ja työssäjaksaminen ovat olennainen osa perusarvoja ja geeniperimää. Kyllä meidän pitää itsekin elää kuten opetamme, muuten tältä bisnekseltä on pohja pois, Ranta-aho painottaa.

 

Tämä periaate ohjaa myös Ruohonjuuren rekrytointeja, joissa onnistuminen on tärkeää myös työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen kannalta. Jos hakijan arvot ja tavoitteet eivät osu riittävästi yhteen, on edessä auttamatta karikoita ja yhteentörmäyksiä.

 

- Nämä riskit pyritään minimoimaan jo rekrytointivaiheessa. Toisaalta olemme osoittautuneet varsin kiinnostavaksi työnantajaksi.  Avoimiin paikkoihin tulee jopa satoja hakemuksia, henkilöstöpäällikkö Jani Kinnunen toteaa.

Työteho näkyy tuloksissa

Tuotteiden verkkokauppa kasvaa jatkuvasti, mutta pääosa Ruohonjuuren tuloksesta tehdään myymälöissä. Se taas edellyttää, että henkilöstön osaaminen, jaksaminen, työhyvinvointi ja keskinäiset kemiat ovat kunnossa.

 

- Kun työteho laskee, asiakaskokemus ja tätä kautta myös myynti heikkenevät. Siksi työhyvinvointiin, esimiestyöhön ja sairauspoissaoloihin pitää kiinnittää jatkuvasti huomiota, Kinnunen muistuttaa.

 

HR laskee ja lähettää myymälöiden työtehotiedot viikottain myynnin ja työtuntien mukaan. Edellisen kuukauden luvut ovat aina kaikkien esimiesten ja hallinnon päälliköiden nähtävillä. Lukuja käytetään aktiivisesti työtehokkuuden, osaamisen, perehdytyksen ja henkilöstön riittävyyden arvioinnissa.

 

Käytössä on myös niin sanottu kolmikantamalli, jossa tieto kulkee ilman kynnyksiä ja kitkatta työntekijän, työterveyshuollon ja esimiesten kesken. Näin ongelmiin päästään kiinni jo silloin, kun ne alkavat vasta orastaa.

Kinnusen mukaan vaihtoehdot räätälöidään aina niin, että ne sopivat mahdollisimman hyvin työntekijän omaan elämäntilanteeseen. Siksi esimerkiksi perheen voi hyvällä omallatunnolla asettaa töiden edelle.

 

Vanhat konkarit ovat voimavara

Ruohonjuuri on yrityksenä varttunut vaihtoehtonuoresta aikuiseksi. Samalla tavoin on ikääntynyt myös osa jo pidempään mukana olleesta henkilöstöstä, vaikka koko porukan keski-ikä on vasta 34 vuoden tietämissä.

 

Ranta-ahon mielestä on hienoa, että henkilöstöstä löytyy niin milleniaaleja kuin reilusti yli viisikymppisiä konkareita. Molempia tarvitaan ja molemmat oppivat toisiltaan. Ikään ei tuijoteta rekrytoinneissa, ja konkarikaartia arvostetaan myös arjen työssä.

 

Halutessaan voi tehdä lyhempää työviikkoa, pidentää lomia tai osallistua koulutuksiin. Lisäksi työterveyshuollon kanssa tehdään kuntoarviointi ja yksilöllinen suunnitelma työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitoon.

 

Ruohonjuuri

 

- Oman lisänsä tuo ergonominen ja kaunis työympäristö. Se lisää aina myös hyvinvointia, Ranta-aho toteaa.

 

Varsinaisen ikäjohtamisen sijaan hän painottaakin maalaisjärjen käyttöä. Esimerkiksi raskaammat varastohommat voi jättää suosiolla nuoremmille ja käyttää kokenutta konkaria tehtävissä, joissa tarvitaan muutakin kuin vain vahvaa käsiparia – esimerkiksi ruotsin kielen aukotonta osaamista.

 

- Juuri tämän osaamispääoman ja hiljaisen tiedon siirtämisessä yhtiön sisällä meillä riittää vielä kehitettävää, Ranta-aho tunnustaa.

 

Teksti: Timo Sormunen

Kuvat: Liisa Valonen

 

Ruohonjuuri Oy

 

  • Vuonna 1982 osuuskuntana perustettu myymäläketju.
  • Erikoistunut eko- ja luomutuotteisiin.
  • Yksitoista myymälää ja verkkokauppa sekä Ruotsissa kivijalkamyymälä ja verkkokauppa. 
  • Liikevaihtotavoite 2018 n. 26 milj. euroa.
  • Henkilöstömäärä n. 200.
  • Periaatteena harjoittaa kestävän kehityksen mukaista ja tuloksekasta vähittäiskauppaa.

Vinkkejä työnantajalle

  • Henkilöstön hyvinvointi ja työssäjaksaminen ovat avainasioita.
  • Hyvä työteho vaikuttaa myös myönteisesti asiakaskokemukseen ja myyntimääriin.
  • Työnantajan kannattaa joustaa työntekijöiden elämäntilanteiden mukaan.
  • Rekrytoidessasi varmista, että työnhakijan ja yrityksesi arvot ja tavoitteet ovat riittävän samankaltaisia.
  • Työyhteisössä on hyvä olla niin nuoria kuin konkareita. Molempia tarvitaan.

x