[[ $root.alertMsgText ]]

Mitä heille kuuluu nyt? – Levypyörä Oy:n Lars Ojansuu

Kirjoitus on osa kolmen jutun sarjaa, jossa seurataan yrityksiä, jotka ovat osallistuneet Kasvu Open sparraukseen. Kolmantena vuorossa Lahden lähellä, tarkemmin Nastolassa toimiva perinteinen metalliteollisuuden edustaja, Levypyörä Oy, joka on rohkeasti katsonut oman alansa haasteita ja päättänyt muuttaa mahdollisuuksiaan toimia tulevaisuudessa.

 

Levypyörän historia ulottuu 1950-luvulle, jolloin Lemettisen veljekset aloittivat vanteiden valmistuksen hevosvetoisiin laitteisiin, hieman ironisesti autotallissa. Valmistustoiminta kehittyi luontevasti hevoskärryjen vanteista traktoreiden vanteisiin ja 1990-luvulta lähtien myös koneenrakennusteollisuuden osakokonaisuuksien valmistamiseen. Nyt yritys on aivan uudenlaisten haasteiden edessä. Tällä hetkellä se elää kuitenkin merkittävää kasvukautta.

 

- Viime vuoden kasvu oli edelliseen vuoteen verrattuna 25 % ja tämä vuosi on mennyt vielä kovempaa, yrityksen toimitusjohtaja Lars Ojansuu kertoo. Levypyörä on alkujaan perheyritys ja on sitä edelleen, vaikka omistaja onkin vaihtunut. 90-luvun alusta omistajana on ollut Weckman Steel Oy, joka on myös perheyritys. Ojansuu kertookin olevansa ensimmäinen ulkopuolinen toimitusjohtaja, ja tämä näkyy myös liiketoiminnan aikajänteessä.

 

- Perheomistuksessa on se, että se on pitkäjänteisempää toimintaa. Ei välttämättä hötkyillä ihan kuukaudesta toiseen eli aikaperspektiivi on erilainen. Perheyrityshän tekee lähtökohtaisesti aina isältä pojalle eikä myyntihousut jalassa, Ojansuu naurahtaa.

 

Perinteinen ala haasteiden edessä

 

Suomen taloudella menee tällä hetkellä pitkästä aikaa hyvin. Aikaa leimaa kuitenkin pieni varaus: Uuden kasvukauden myötä on herätty siihen, että monilla aloilla työvoimapula alkaa olla todellinen ongelma. Yksi pahimmista kärsijöistä on teollisuus, etenkin suurten kasvukeskusten ulkopuolella.

 

- Nuoria tekijöitä ei meillä kovin monta ole, meidän keski-ikä on aika korkea. Se on vähän tällainen perinteisen suomalaisen teollisuusyrityksen ongelma. Perinteinen metalliteollisuus kun ei ole niin mediaseksikästä, Ojansuu pohtii.

 

Yritys on turvautunut jossain määrin vuokrafirmoihin, joiden työvoimasta merkittävä osa on ollut ulkomaalaistaustaista, minkä ansiosta työvoiman tarve ollaan pystytty täyttämään. Tarkoituksena yrityksellä on kuitenkin löytää pysyvää nuorta työvoimaa. Tätä haittaa se, että nuorten kiinnostus metallialaa kohtaan on viime vuosina laskenut.

 

- Nuoret eivät välttämättä edes hae opiskelemaan metallipuolelle. Tietotekniikka ja pelit ovat saattaneet viedä mielenkiintoa, ja kun on tullut menestystarinoitakin, niin se kiinnostaa nuoria.

 

Yrityksellä on kuitenkin suunnitteilla tehdä yhteistyötä ammattikoulujen ja AMKien kanssa, jonka tarkoituksena on, että omaa toimintaa ja sen merkittävyyttä päästäisiin esittelemään. Teollisuushan edustaa yhä Suomen taloudelle merkittävää vientisektoria.

 

Muutoksesta mahdollisuus

 

Pidemmällä aikaperspektiivillä katsottuna työelämä on muuttunut valtavasti entisestä. Työn merkitys sinällään ei ole hävinnyt minnekään, mutta suhtautuminen työyhteisöön ja työuriin on muuttunut.

 

- Ennen työyhteisö oli tärkeä, nykyään ihmiset on enemmän yksilöitä. Työyhteisö ei ole enää yhtä vaikuttava. Parikymppisillä, niillä on ihan erilainen maailma. Niillä ei välttämättä ole työpaikan pysyvyys tai pitkät työurat ollenkaan mielessä, Ojansuu pohtii.

 

Yhtiö ei kuitenkaan halua estää maailman muutosta, vaan se on tarttunut toimeen ja alkanut muuttaa toimintatapojaan. Yksi erinomainen väylä muutoksen esiintuomiseksi tarjoutuu uudistuneiden nettisivujen lisäksi somen kautta. Ojansuu kertoo, että yritys pyrkii sosiaalisen median kanavien kautta myötävaikuttamaan siihen, miten nuoret alan kokevat.

 

- Meidän pitää muuttua, niin että nuoret kokevat sen, että tämä on ala ja paikka minne kannattaa hakea, Ojansuu toteaa yksikantaan. - Kyllä työpaikkojen kulttuurien pitää muuttua nykynuorisolle sopivaksi. Ja se vaatii luopumista ehkä joistakin jäykemmistä rakenteista!

 

Levypyörä ei ole siis jäänyt paikalleen makaamaan ja toivomaan vanhojen aikojen paluuta, vaan se on tunnistanut ongelman ja tehnyt siitä mahdollisuuden. Some-vaikuttamisen kohderyhmiä ovat suurempi yleisö ja erityisesti nuoret työnhakijat.

 

- Eihän meidän asiakkaat välttämättä sieltä [some-kanavista] meidän juttuja katsele. Se on enemmän meidän työpaikasta, työyhteistöstä kuvaa antava väylä. Että ollaanko me tätä päivää vai historiaa!

 

Vaikka olisi perinteisen toimialan edustaja, se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö toimintaa voisi, saisi ja kannattaisi uudistaa. Rahaa ja resursseja ei millään yrityksellä ole käytettävissä määräänsä enempää, joten Levypyörän toimitusjohtaja Lars Ojansuu korostaa sitä, mihin on tärkeää voimavaroja suunnata. Heidän yrityksensä kohdalla eniten panostusta kaivattiin myyntiin, markkinointiin ja uusien markkinoiden hakemiseen.

 

- Meillä resursseja lisättiin erityisesti myynnin kautta. Ja ne [resurssit] toimivat lisänä myös kansainvälistymiseen. Markkinoinnin puolella meillä on digimarkkinoinnin työkalut tulossa käyttöön. Sivut on myös uusittu ja tuotu ilmettä eri tavalla esille, Ojansuu kertoo.

 

Yhtenä etappina kasvussa Ojansuu pitää sitä, että yritys päätyi hakemaan ulkopuolista näkökulmaa liiketoiminnan osa-alueiden hiomiseen. Pk-yrityksille avoimeen Kasvu Open sparrauskilpailuun hakeminen oli firmalle luonnollinen hetki tarkastella omaa toimintaa – ja oman toiminnan tarkastelu myös suuri syy hakemiseen.

 

- Me ollaan vanha yritys, 1955 perustettu, niin Kasvu Open oli sellainen “start again”, mistä haetaan vähän suuntaa. Markkinathan meillä lähti kasvuun jo ennen Kasvu Openiin osallistumista. Me käytiin siellä vähän miettimässä, miten meidän kannattaa tehdä asioita. Eli se onko ne Kasvu Openin ansioita vai ei…? Kasvu Openin ansioita oli se, että jouduttiin pysähtyä miettimään, Ojansuu naurahtaa.

 

Testaa työkaluja ja onnistu!


x