[[ $root.alertMsgText ]]

Kirjoitus on osa kolmen jutun sarjaa, jossa seurataan yrityksiä, jotka ovat osallistuneet Kasvu Open sparraukseen. Ensimmäisenä vuorossa järvenpääläinen Pentisol Oy, joka tuotekehittää ja valmistaa erilaisia spray-tuotteita, tunnetuimpana kuluttajille suunnatut mauste- ja öljysuihkeet ruuanlaittoon.
 

 

Vuosi 2015 oli Pentisolille merkittävä vuosi. Tuolloin perheyrityksessä vietiin loppuun sukupolvenvaihdos, osittain pakon sanelemana. Samana vuonna firma myös etsi uutta suuntaa ja kasvua liiketoiminnalleen ja päätti sen seurauksena hakea mukaan Kasvu Openiin.

 

Yrittäjillä ei ollut tarkkaa kuvaa siitä, mistä kaikkialta he voisivat tukea hakea ja saada tai keneen ottaa yhteyttä. Asiantuntijoilta he saivat kuitenkin käytännön vinkkejä, mutta ennen kaikkea tukea siihen, että valittu tie on oikea ja tuotteessa on todellista potentiaalia.

 

—Kasvu Open oli se, mistä alkoivat Pentisolin hyvät uudet ajat, jos näin voi sanoa. Ajatuksia kansainvälistymisestä oli, mutta minne ja miten, se oli pikkusen vielä auki, yrittäjä Sanna Mäkinen kertoo.

 

Yritys lähti siis mukaan elintarvikespray-tuotteillaan, kuten vuoka- ja maustesuihkeilla, ja tämä on jälkeenpäinkin osoittautunut hyväksi valinnaksi.

 

—Teollisuuspuolen tuotteet, ne elää vähän omaa elämäänsä. Sieltä on aika vaikea saada kasvua, koska se on niin kilpailtu ala. Elintarvikepuoli on se, mikä kantaa, Mäkinen avaa kilpailutilannetta. —Mm. tänään tuli sähköpostia Portugalista ja alkuviikosta tuli isompi kysely Saksasta!

 

Vaikeuksien kautta voittoon

Perheyrityksen tilanne ei kuitenkaan aina ole ollut helppo. Tarve sukupolvenvaihdokselle syntyi aivan yllättäen vuonna 2011, kun yrityksen perustaja, Mäkisen isä, halvaantui leikkausvirheen seurauksena. Lasten, Jarin ja Sannan, oli ollut tarkoitus jatkaa perheyrityksen tarinaa muutenkin, mutta tragedia toi asian ajankohtaiseksi dramaattisella tavalla.

 

Vaihdos saatiin kuitenkin vaikeuksien jälkeen vietyä maaliin lopullisesti vuonna 2015, kun Sanna ja Jari ostivat yrityksen osakkeet ja ottivat yrityksen hallintaansa. Mahdollisuus jatkaa perheyrityksessä ja kehittää sitä edelleen on Sanna Mäkiselle ylpeyden ja ilon aihe, minkä kuulee heti hänen äänestään, kun hän alkaa puhua yrityksen tulevaisuudesta.

 

—Eteenpäin mennään ja ylpeästi viedään perheyritystä eteenpäin! Se on mahtava fiilis lähteä aamulla töihin, Mäkinen kertoo.

Oikeat välineet kasvuun

Liiketoiminnan kehittäminen edellyttää toki suunnitelmien ja keskustelujen lisäksi konkreettisia tekoja. Alalle tärkeiden asioiden kartoittaminen ja uudistuminen ovat toiminnan kannalta erittäin oleellisia. Pentisolin kohdalla se on tarkoittanut konkreettisimmillaan heidän niinikään vuonna 2015 hankkimaansa FSSC 22000 -sertifikaattia elintarvike-puolta varten.

 

—Kyllähän se on avannut ovia. Turha sun on lähteä mitään myymään maailmalle, jollei sulla ole jonkinnäköistä sertifikaattia kourassa, Mäkinen huomauttaa.

 

Pentisolin yrittäjä, Sanna Mäkinen myöntää avoimesti, että sertifikaatin hankkimisprosessi oli todella työläs, mutta toteaa samaan hengenvetoon, että se maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti. Jari ja Sanna eivät myöskään päätyneet tekemään kaikkea sertifikaatin hankkimiseen liittyvää kahdestaan, vaan he ymmärsivät ottaa prosessiin ulkopuolisen konsultin, jonka avulla prosessi saatiin vietyä maaliin.

 

—Oli se pitkä juttu, jatkuvaa kehittämistä ja ylläpitoahan se vaatii. Mutta se myös ohjaa sitä omaa tekemistä viisaampaan suuntaan, eikä niin että “teinköhän mä sen, no kai mä tein” tyyppisesti. Se tuo varmuutta siihen toimintaan ja työntekoon, Mäkinen painottaa.

 

Ehkä tärkein neuvo, mitä Pentisolin tapauksesta voidaan johtaa, on se, että tunnistaa ne omalle alalleen oleelliset välineet, joillaisena sertifikaattikin kannattaa nähdä, voidakseen tehdä harkitun päätöksen siitä, miten niitä hyödyntää. Tällä hetkellä Pentisolin tiimin vallitseekin vahva luotto tulevaan.

 

—Tulevaisuus näyttää nyt tosi hyvältä! Ainoa mitä saisi olla lisää, olis aikaa!

 

Yrittäjyyden muuttuvat kasvot

Yrittämisellä on Suomessa monipolvinen ja voimakkaitakin tunteita herättävä historia. Suuren osan 1900-luvusta toisen ääripään muodostivat suuret teollisuus- ja metsäalojen yritykset, toisen taas vallitseviin oloihin kriittisesti suhtautuneet työläiset. 2000-luvulle tultaessa ja sen jälkeen maailma on kuitenkin muuttunut todella radikaalisti ja markkinoista on tullut aidosti globaalit. Mutta onko asenne-ilmapiiri muuttunut niinä vuosina, kun Sanna Mäkinen on toiminut yrittäjänä?

 

—Kyllä mun mielestä on muuttunu myönteisemmäks. Toki on edelleen niitä ihmisiä, jotka ajattelee, että yrittäjät on riistäjiä. Että meillä on rahaa ja mammonaa ja me maksetaan surkeeta liksaa, mikä ei kyllä meidän firman kohdalla edes pidä paikkaansa, Mäkinen naurahtaa. —Mutta kyllä mä sanoisin, että pikkuhiljaa. Ja sitten kaikki tällainen yhdessä tekeminen niinkuin Kasvu Open tai yritysten nostaminen, se on kauhean tärkeää!

 

Muutoksen tekeminen ei kuitenkaan ole helppoa, tätä Mäkinenkin korostaa. Se vaatii määrätietoisuutta ja ennen kaikkea sitä itseään, yrittämistä.

 

—Pitää päästä sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle, sun on pakko lähtee pois sieltä himasta, jos haluat lisäkauppaa! Kukaan ei tuu hakee sua sieltä, Mäkinen sanoo painokkaasti, mutta pilke silmäkulmassa.

 

Teksti: Juuso Välimaa

Kuva: Unsplash

 


x