[[ $root.alertMsgText ]]

Perheyritys niputti kaupan palvelut

Kasvuhakuisen yrityksen nousu voi käynnistyä teknologisen keksinnön ohella perinteisten toimintatapojen ravistelusta. Lohjalainen Spectra pisti kaupan tukitoiminnot uusiksi.

 

Spectran menestyksen juuret juontavat 17 vuoden taakse, jolloin perheyritys pyöritti Vantaalla Kauppakeskus Jumbossa autopesulaa. Ruokakaupan ostoskärryt olivat jatkuva päänsärky, sillä ne täyttivät pesuautojen parkkiruutuja. Kauppias ehdotti, että Spectra ottaisi hoitaakseen kärryjen siirtelyn.

 

Nyt yli kuuden miljoonan euron liikevaihtoa tekevä Spectra on tunnettu toimija lähes jokaisessa pääkaupunkiseudun suuressa kauppakeskuksessa ja isoissa Prismoissa. Tiukasti lokeroitujen toimenkuvien sijaan Spectran työntekijät suorittavat joustavasti eri tehtäviä työvuoronsa aikana. He huolehtivat siivouksesta, vartioinnista, ostoskärryjen siirtämisestä sekä pullonpalautuksesta.

 

– Isot yritykset tuottavat näitä kaupan tukipalveluja, mutta niissä eri palveluille on omat organisaationsa. Pienenä toimija me pystymme tarjoamaan paremmin asiakkaan tarpeisiin sopivia ratkaisuja, sanoo Spectran toimitusjohtaja ja osakas Olli Plaketti.

 

Eri tehtäviä yhdistelemällä pystymme tarjoamaan työntekijöille järkevän pituisia työvuoroja. Sen ansiosta henkilöstön vaihtuvuus on pysynyt pienenä, Spectran toimitusjohtaja Olli Plaketti kertoo.

 

Olisko aika luoda unelmiesi yritys?

Luo ilmainen käyttäjätili ja kokeile työkalujamme!

 

Henkilöstö on tyytyväinen

Kaupan tukipalveluiden välisiä raja-aitoja on perusteltu sillä, että esimerkiksi vartijoiden tehtävänä on vartioida, ei siivota tai huolehtia pullonpalautuksesta. Spectra on lähtenyt rohkeasti haastamaan luutuneet käsitykset kyseisistä töistä ja niiden tehokkaasta tekemisestä.

 

– Vartiointi on valtaosin näkyvää valvontaa, joten työpäivää on mielekästä täydentää muilla tehtävillä. Näin on etenkin silloin, kun vuorossa on kaksi tai useampi työntekijä, perustelee Plaketti.

Eri alojen työehtosopimukset ovat ainoa asia, joka on aiheuttanut satunnaista päänvaivaa. Ongelma on ollut olemassa lähinnä vain paperilla, sillä henkilöstö on ottanut uudenlaisen toimintatavan hyvin vastaan. Nykyisin Spectrassa noudatetaan kunkin työntekijän päätyön mukaista työehtosopimusta.

 

– Eri tehtäviä yhdistelemällä pystymme tarjoamaan työntekijöille järkevän pituisia työvuoroja. Sen ansiosta vaihtuvuus on pysynyt pienenä, eikä erillisiä rekrytointikampanjoita ole tarvittu, kiittelee Plaketti.

 

Uusi työnteon malli

Viime vuonna 31 prosenttia kasvanut Spectra on onnistunut vakuuttamaan kaupan alan suuret toimijat tarjoamallaan kokonaisratkaisulla. Kaupan pidentyneet aukioloajat ja ohentuneet organisaatiot tukevat kehitystä, jossa kaikkien tukipalveluiden langat ovat yhden yhteistyökumppanin käsissä.

 

Prisma- ja Citymarket-ketjuissa asemaansa vahvistanut Spectra on luomassa alalle uudenlaista työn tekemisen mallia, jossa korostuvat monipuolisuus ja todelliseen tarpeeseen perustuva palvelu. Keskittyminen kauppoihin ja kauppakeskuksiin on yrityksen nykyinen strateginen valinta, joten uusia avauksia esimerkiksi kiinteistöhuollon puolelle ei ole tulossa lähiaikoina.

 

– Suomessa on noin 120 Prismaa ja Citymarkettia, joten kaupan tukipalveluille riittää varmasti markkinoita, perustelee Plaketti.

 

Teksti: Ari Rytsy

Kuva: Junnu Lusa


x