[[ $root.alertMsgText ]]

Pisuaarista bisnestä

Vuonna 2009 Hanno Airas ja Tommi Virkki myivät keravalaisesta omakotitalosta käsin vedettömiä pisuaareja. Nyt he auttavat asiakkaitaan muuttamaan saniteettitilat positiiviseksi kassavirraksi.

Se alkoi vedettömänä vallankumouksena, mutta nykyään kyse ei enää ole vain veden ja energian säästämisestä. Digitalisaatio ja sensoriteknologia ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia kehittää saniteettitiloja: kiinteistön kulueriä nollataan ja jopa uusia tulovirtoja syntyy.

 

Tulovirroilla Novosanin perustajaosakas Hanno Airas tarkoittaa vedettömien pisuaarien lcd-näyttöjä, jotka mahdollistavat miehille kohdennetun mainostamisen esimerkiksi kauppakeskusten saniteettitiloissa.

Novosan on siirtänyt määrätietoisesti painopistettään saniteettituotteiden myynnistä tilojen suunnitteluun. Yrityksen hankkima tietotaito on jo noteerattu arkkitehtitoimistoissakin. Lisäpontta yhtiö on saanut Tekes-tuesta, joka on tarkoitettu konseptin kehittämiseen ja palvelumuotoiluun.

 

Vedetön vallankumous

Yritysidea syntyi, kun Saksasta Suomeen paluumuuttanut Airas seisoi helsinkiläisen ravintolan vessassa ja ihmetteli, miksi täällä pisuaarit toimivat vielä vedellä. Kyseisen aivomyrskyn seurauksena hän soitti Sveitsiin vedettömiä pisuaareja valmistavalle Urimatille. Sieltä vahvistettiin, että kyseisellä tuotteella ei ollut suomalaista jälleenmyyjää.

Historian nopeimpien lisenssineuvottelujen jälkeen Airas kertoi liikeideasta isälleen, joka auttoi hankkeessa eteenpäin. Pian sen jälkeen Airas puhui asiasta myös Tommi Virkille.

– Lama-Suomessa saniteettitilojen viihtyisyyttä parantava ja rahaa säästävä cleantech kuulosti hyvältä liikeidealta. Toki alussa monet kaverit ja asiakkaatkin naureskelivat sille, Virkki muistelee.

Olemme oppineet alasta eniten juuri eri projektien ongelmatilanteissa. Koko ajan on menty eteenpäin kohti meidän visiotamme ja laajempaa tuoteportfoliota, toteaa Novosanin perustajaosakas Tommi Virkki (vas.). Toinen perustaja Hanno Airas (oik.) korostaa digitalisaation avaamia mahdollisuuksia niin saniteettitilojen kuin Novosanin liiketoiminnan kehittämisessä.

Oppia ongelmatilanteista

Pilottihankkeiden myötä Novosan pääsi kiinni Helsingin kaupungin liikuntaviraston kaltaisiin asiakkuuksiin. Yrityksen yksivuotissyntymäpäivää vietettiin Finavian saniteettitiloissa nilkkoja myöten liiketoimintaan kuuluvassa luonnontuotteessa.

– Olemme oppineet alasta eniten juuri eri projektien ongelmatilanteissa. Koko ajan on menty eteenpäin kohti meidän visiotamme ja laajempaa tuoteportfoliota, Virkki korostaa.

Airas ja Virkki ovat innostuneita saniteettitilojen paremman suunnittelun tarjoamista mahdollisuuksista, kuten esimerkiksi kohdennetusta mainonnasta. Pelkäksi mainostoimistoksi Novosan ei kuitenkaan ole ryhtymässä. Rentous ja puhdas wc-ideologia ovat edelleen toiminnan perusta.

– Vuonna 2017 on tarkoitus selvittää kansainvälistymismahdollisuuksia sekä vahvistaa hallitustamme ja liiketoimintaorganisaatiotamme. Uusia rekrytointeja on varmasti luvassa, Airas paljastaa.

Pitchaa parhaasi mukaan

Pitchaus eli liikeidean myyminen on tärkeä taito erityisesti ulkopuolista rahoitusta hakeville startup-yrityksille. Vuonna 2015 Kasvu Open -tapahtumassa menestyneen, vedettömistä pisuaareista tunnetun Novosanin perustajat Hanno Airas ja Tommi Virkki kokosivat omat vinkkinsä onnistuneeseen pitchaukseen.

 

1. Ota rennosti. Hartiat alas ja itseluottamus kohdalleen. Muista, että rahoittajat investoivat ihmisiin ja ideaan. Älä viljele teknisiä yksityiskohtia ja vieraalta kuulostavia lyhteitä.

 

2. Vahva tarina kantaa pitkälle. Novosanin nettisivuilta löytyy kertomus päähänpinttymästä, joka kasvoi yritykseksi. Jos yritykseltäsi puuttuu tarina, niin keksi sellainen. Sillä luodaan lisää kiinnostavuutta.

 

3. Naura itsellesi, mutta ota liiketoiminta tosissaan. Huumori ja rentous innostavat kuulijoita. Siinä vaiheessa, kun puhutaan rahasta ja isoista diileistä, pitää asioihin suhtautua vakavammin.

 

4. Hanki referenssejä. Jos kyseessä on uusi ja upea idea, rahoittajat haluavat kuulla sen myös jonkun toisen suusta. Lisäksi viidakkorumpu vie viestiäsi muutenkin eteenpäin.

Aloita unelmiesi yrityksen suunnittelu heti!

Luo ilmainen käyttäjätili ja kokeile


x