[[ $root.alertMsgText ]]

Rakennusliike, joka toteuttaa elämyksiä

Kun perustaa yrityksen, jollaista ei ole maailmassa toista samanlaista, kilpailijatilanne markkinoilla on valoisa. Jää- ja lumirakentamiseen erikoistunut Frozen Innovations hyödyntää Pelle Peloton -asennetta tähdätessään lumisesta Lapista kohti kansainvälisiä markkinoita.

 

Saisiko olla lumilinna, jääbaari tai iglu? Jos tarvetta löytyy, näitä kaikkia konseptoi ja toteuttaa rovaniemeläinen Frozen Innovations-yritys. Yritys rakentaa mitä mielikuvituksekkaampia asioita lumesta ja jäästä. Toista samanlaista toimijaa ei tiettävästi ole koko maailmassa.

 

Lumirakentamiseen erikoistuneiden yrittäjien yhteisen hankkeen päätavoitteena on viedä ja luoda hyisiä elämyksiä maailmalle. Kotimaan markkinat ovat toimineet testikenttänä kolmen vuoden ajan, kun suuntaa on haettu ja kalustoa sekä toimintaa kehitetty oikeaan suuntaan.

 

Harvinaisella toimialalla vaikuttavalla yrityksellä on alusta lähtien ollut strategisena valintana ja kantavana voimana yhteistyön tekeminen. Frozen Innovations sai itsekin alkunsa saman alan toimijoiden lyödessä viisaat päänsä yhteen. Suomalaiset lumiammattilaiset matkasivat Dubain sisälaskettelukeskukseen pitämään seminaaripuheenvuoron ja neuvottelemaan yhteistyöstä.

– Yrityksemme sisäinen erikoisosaaminen on lumessa ja jäässä. Olemme verkostoituneet liiketoimintaa tekevien yritysten kanssa sekä pyrkineet löytämään yhteistyökumppaneita, joilla on kokemusta erityisesti viennistä sekä valmiita myyntiverkostoja, kertoo Taavi Heikkilä, yksi Frozen Innovationsin pääosakkaista.

 

Kun yhteistyökumppanin kanssa löytyy yhteinen sävel ja roolit jakautuvat oikein, näkyy se lopulta asiakkaalle paremman lopputuotteen muodossa.  Asiakkaan näkökulma onkin se, mihin jokaisen yrittäjän tulisi sukeltaa.

 

INNOVAATIOIDEN AVULLA KANSAINVÄLISILLE VESILLE

Heikkilän taustalla on rakennusalan perheyritys, joten rakennusurakoitsijaksi heittäytyminen ei ollut tietoliikenneinsinöörille vierasta. Ennen Frozen Innovationsia hän oli jo pitkään ollut rakentamassa muun muassa Kemin lumilinnaa. Edelleen osakkaiden kotimaan liiketoiminta lumen ja jään parissa tapahtuu omissa yrityksissä, mutta vientiliiketoimintaan keskitytään yhdessä.

 

– Tiesin, mitä odottaa, joten yrittäjyys ei jännittänyt. On hienoa, että voi tehdä työkseen sellaista, missä oma intohimo on. Minulla oli jo valmiiksi käsitys tulevista haasteista. Esimerkiksi aikataulut voivat olla hyvinkin tiukkoja. Projektinhallinnan rooli korostuu rakennusliikkeen toiminnassa. Kun toimitaan alalla, joka ei ole taloudellisesti se kaikista vakain, on tärkeää pitää järki kädessä heti alusta lähtien, Heikkilä sanoo.  

 

Riskinhallintakyvyn lisäksi tarvitaan kekseliästä asennetta: Lumi- ja jäärakentamiseen ei löydy valmiita työkaluja kaupasta. Ne täytyy kehittää itse.

– Ei ole olemassa kauppaa, josta työkaluja voisi tilata valmiita. Oikeastaan kaikki hankkimamme välineet on täytynyt itse muokata tarkoitukseen sopivaksi.

 

Tällä hetkellä Frozen Innovationsilla on patenttihakemus tekeillä uuteen laiteinnovaatioon. Talvet ovat olleet lämpimämpiä ja haastavia, joten kehitystyötä on täytynyt aktiivisesti tehdä. Heikkilä uskoo, että laitteiston kehittämisen myötä päästään iso harppaus eteenpäin.

 

– Pyrimme vuosittain kehittämään toimintaa eteenpäin ja automaattisempaan suuntaan. Laatu paranee, käsityö vähenee ja työturvallisuus kohenee, Heikkilä summaa.

 

Jää- ja lumirakentamisessa ollaan paljon ulkona ja sään armoilla, jota ei koskaan voi täydellisesti ennustaa. Suunnitteilla on kuitenkin vientikuvioita, jotka mahdollistaisivat jää- ja lumirakentamisen lämpimissä maissa. Tällöin kohteet rakennettaisiin ikäänkuin suuren pakastimen sisään.

 

– Neuvottelut ovat käynnissä esimerkiksi teemoitettuja aktiviteettipuistoja tekevän Lappset-yrityksen creative-osaston kanssa. Sieltä löytyy vientiosaamista ja huvipuistomarkkinoiden tuntemusta.

MATKAILU- JA RAKENNUSALAN HYBRIDI

Lapin matkailuala on ollut kasvussa viimeiset vuodet. Viime syksynä kentältä alkoi kantautua ääntä:  jos näytillä ei ole joulupukin, revontulien ja porojen lisäksi jäärakentamista, turistit viedään muualle. Sellaisiin paikkoihin, jossa sitä jo on.

– Tarjoamme lumi ja jäärakentamispalvelua operaattoreille, esimerkiksi matkailualan yrityksille. Toista samanlaista yritystä ei tiettävästi ole tullut vastaan maailmassa, Heikkilä sanoo.

Mitä lumi- ja jäärakentaminen on käytännössä? Frozen Innovationsin arki on koostunut tänä kautena muun muassa iglun ja jääbaarin rakentamisesta, jonka jälkeen vuorossa oli jälleen Kemin lumilinna. Tällä hetkellä Kemissä sijaitsee Teslojen autojäärata, joka on myös Frozen Innovationsin tuotosta.

 

– Rata on rakennettu meren jäälle. Se on hyvin erikoinen paikka, Heikkilä kertoo.

 

Uniikin vientiyrityksen haasteet liittyvät asiakastilanteisiin. Potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä ole aiemmin nähneet lunta ollenkaan. Kaupansaaminen on solmukohta, johon yritetään löytää ratkaisua. Yksittäisillä kaupoilla on suuri merkitys, sillä projektit ovat yleensä isoja.

 

– Asiakkaan kanssa täytyy viettää paljon aikaa. Sen sijaan, että lähtisimme itse tapaamaan asiakkaita, pyrimme saamaan asiakkaan kauden aikana paikan päälle, jotta he hoksaavat mistä on kyse. Hienot kuvat ja jää drinkkilasissa ei riitä, Heikkilä summaa.

 

ENEMMÄN ELÄMÄNTAPA

– Yrittäjäksi ei kannata lähteä yrittämisen takia. Kun siihen asiaan mitä tekee, on intohimo ja kiinnostus, yrittäminen ei niinkään tunnu työltä, Heikkilä pohtii.

 

Lumi ja jäärakentaminen on Heikkilän mielestä palkitsevaa, kun suunnittelutyön tuloksen näkee konkreettisesti.

– Tykkään myös itse materiaalista: jää on näyttävä ja kaunis elementti. Kun kohde tulee valmiiksi, sen katsomisesta tulee hyvä fiilis, Heikkilä sanoo.

 

Koska vientiyritys on vielä suhteellisen tuore, yrittäjät tekevät paljon itse asioita.

 

– Me omistajat käytämme aikaamme laidasta laitaan. Taloushallinto on ulkoistettu ja tarvittaessa käytämme ulkopuolista apua, kuten nettisivujen ja markkinointimateriaalien tuottamiseen. Palkkaamme henkilökuntaa projektikohtaisesti.

 

Heikkilän mielestä yrittäjän kannattaa miettiä, mihin käyttää oman aikansa. Kun hyödyntää yhteistyöverkostoja ja ostaa tarvittavia palveluita ulkopuolelta, voi itse sillä aikaa keskittyä varsinaiseen liiketoimintaan ja sen kehittämiseen. Kun kauppaa syntyy, myös yritys kulkee eteenpäin.

 

– Ensimmäistä liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä meillä oli visio kirkkaana mielessä. Myös rahoitussuunnitelma toteutui ja Nordean kanssa pankkiasiat ovat hoituneet hyvin, Heikkilä sanoo.

 

Heikkilä peräänkuuluttaa tavoitteiden asettamista – pitkälle:

– Silloin hommaa viedään vaistomaisesti eteenpäin, juuri sinne oikeaan suuntaan.

Aloita unelmiesi yrityksen suunnittelu heti. Tarjoamme kaikille rekisteröityneille ilmaisen starttiraha ja rahoitusneuvonnan!

Luo ilmainen käyttäjätili ja kokeile


x