[[ $root.alertMsgText ]]

Tee viimeisen päälle hyvää

Kun kelpaa itselle, niin kelpaa vieraillekin. Mari ja Jouko Lappalaisen matkailuyritys panostaa hyvään palveluun ja luontoelämyksiin. Kun liikeidea lähtee omasta arvomaailmasta, se voi johtaa hyvään kasvuun.

 

Tämän vuoden Kasvu Open Karnevaalissa Jyväskylässä koettiin hauskoja hetkiä, kun kasvuyrityskisan finaaliin yltäneen Nellim Wilderness Hotels & Safaris -yrityksen toimitusjohtaja Jouko Lappalainen pitchasi yritystään yleisölle ja tuomareille. Lappalainen kertoi matkailuyrityksensä tarinaa tavalla, josta monella yrittäjällä olisi opittavaa. Matkailuyrittäjän puhetta leimasivat rentous, inhimillisyys ja ilmiselvä yrityksensä pyörittämisestä tykkääminen.

 

Jouko Lappalainen kuvailee olevansa kunnianhimoinen ja kilpailuhenkinen. Hän päätti, että jos hän joskus perustaa firman, palveluiden on oltava niin laadukkaita ja mieluisia, että niistä nauttii itsekin.

 

Keväästä syksyyn ulottuvaan valtakunnalliseen Kasvu Open -tapahtumasarjaan kuuluvat monivaiheisen kilpailun sekä esitysten ohella myös useat kehityskeskustelut mylläreiden eli yritystoiminnan ammattilaisista koostuvan sparrausjoukon kanssa.

 

- Myllärit ovat olleet parasta Kasvu Openissa. Olemme käyneet heidän kanssaan paljon keskusteluita Rovaniemellä, Helsingissä ja täällä Jyväskylässä, kertovat matkailuyrityksen omistajat Mari ja Jouko Lappalainen.

 

- Oppikuukaudet ovat saaneet meidät pohtimaan entistä enemmän yrityksen tulevaisuutta ja esimerkiksi uusia digitaalisia markkinointi- ja myyntiratkaisuja, joita aiomme ottaa käyttöön.

 

Nellim2
- Kasvu Openin sparraustilaisuudet saivat meidät pohtimaan entistä enemmän yrityksen tulevaisuutta ja esimerkiksi uusia digitaalisia markkinointi- ja myyntiratkaisuja, kommentoivat yrittäjäpariskunta Mari ja Jouko Lappalainen Nellimistä.

 

Uskalla raivata oma latusi

Vuonna 2004 Lappalaiset päättivät perustaa yrityksen. Pariskunta osti aloituspaikaksi Inarin Nellimin kyläkoulun. Nykyään yrityksellä on yhteensä 478 majoituspaikkaa 4 eri kohteessa.

 

Alku ei kuitenkaan ollut helppo. Pankkikaan ei meinannut ymmärtää, miksi kannattaisi perustaa yritys erämaahan Nellimiin.

 

- Lapin matkailuhan on perinteisesti ollut hiihtokeskusvetoista, ja sitä on rakennettu pääasiassa kotimaisille asiakkaille. On isot mökit ja karaoket. Me kuitenkin näimme asian toisin. Lontoossa on varmasti joka ilta paremmat bileet kuin esimerkiksi Levillä tai Luostolla. Me haluamme tarjota ihan muuta: Lappia syvällisemmin eli aitoa luontoa täkäläiset elämykset edellä. Olemme luontomatkailufirma, Jouko Lappalainen sanoo.

 

Yritysfilosofia on mitä ilmeisimmin purrut, sillä hankalien alkuvaiheiden jälkeen yritys on vuodesta 2008 alkaen kasvanut 20 prosentin vuositahtia. Matkailijat ovat etupäässä ulkomaalaisia, paljolti brittejä ja hollantilaisia sekä enenevässä määrin aasialaisia.

Ihminen on tärkein

Kasvun salaisuudeksi Mari Lappalainen arvelee sitä, että he ovat aina halunneet tehdä viimeisen päälle. Motto on pysynyt alusta asti samana: kun kelpaa itselle, niin kelpaa vieraillekin. Jouko jatkaa:

 

- Meillä jokainen palvelee niin hienosti kuin osaa. Ja me olemme älynneet tehdä paikoista nättejä. Täällä ei ole yhtään betoniseinää.

 

Lappalaiset tekevät itse paljon ja pitävät isot langat käsissään, mutta arvostavat työntekijöitään ja heidän ammattitaitoaan korkealle.

 

- Ihmiset ovat yrityksessä kaikkein tärkeintä. Annamme heille vapautta tehdä omaa työtään, ja yksiköt toimivat aika itsenäisesti, Jouko Lappalainen korostaa.

 

- Myös kouluttaminen on tärkeää. Kannustamme lisäkoulutukseen, ja myös perehdytys on tärkeää. Kuuntelemme työntekijöitämme ja teemme myös muutoksia heidän toiveidensa mukaan. Se on työhyvinvoinnin kannalta merkittävää. Muutaman vuoden takaisessa työhyvinvointikyselyssä saimmekin kyselyn järjestäjän mukaan kaikkien aikojen parhaat tulokset.

 

Teksti: Irma Capiten

Kuva: Anssi Kumpula

 Nellim Wilderness Hotels & Safaris

  • Kehittää, järjestää ja myy Lapin luontoelämysmatkailukokonaisuuksia
  • Perustettu 2004. Kotipaikka Inari
  • 4 hotellia
  • Liikevaihto hotellien osalta 9,2 milj. euroa
  • Henkilöstö: 20 vakituista työntekijää, sesonkiaikaan yli 100

Mari ja Jouko Lappalaisen vinkit kasvuyrittäjälle

1. Tuotteen ja/tai palvelun pitää olla tosi hyvä

2. Kaikkien prosessien pitää toimia sujuvasti

3. Palkkaa yritykseen itseäsi parempaa väkeä


x