[[ $root.alertMsgText ]]

Tulorekisteri muuttaa pienyrityksen arkea

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta ansiotiedoille. Se aloittaa toimintansa 1.1.2019 ja siitä lähtien työnantajien pitää ilmoittaa kaikki ansiotulot tulorekisteriin. Ansiotuloilla tarkoitetaan palkkoja, mutta myös esimerkiksi kilometrikorvauksia, päivärahoja ja luontoisetuja.

 

Tämä artikkeli keskittyy pientyönantajiin, joilla on maksimissaan 10 työntekijää ja liikevaihtoa alle 500 000 euroa. Yrittäjän arkeen tulorekisteri tuo sekä helpotusta että lisäpainetta.

Mikä muuttuu?

Tulorekisteriin tehdään jokaisesta palkanmaksusta yksityiskohtainen ilmoitus, kun ennen tehtiin yksinkertaisia ilmoituksia kuukausittain eri tahoille ja niiden lisäksi laajempia ilmoituksia vuoden vaihteen jälkeen. Tulorekisteri vähentää ilmoitusten määrää ja prosessi on aina palkanmaksukohtainen.

 

Tulorekisteri korvaa erilliset ilmoitukset Verohallintoon, Kelaan, Työttömyysvakuutusrahastoon (TVR) ja työeläkeyhtiöille (esim. Varma). Työtapaturmavakuutuksia tarjoavat vakuutusyhtiöt (esim. If) siirtyvät käyttämään tulorekisteriä vuonna 2020. Jatkossa viranomaisten ei tarvitse kysellä palkoista jälkikäteen työnantajilta ja työntekijöiltä, koska viranomaistahot saavat tiedot suoraan tulorekisteristä. Tämäkin vähentää byrokratiaa.

Tiukka aikaraja ilmoittamiselle

Tulorekisterin ilmoitus pitää tehdä 5 päivän sisällä jokaisesta palkanmaksusta. Tämä on helppoa, jos käyttää moderneja sähköisiä palkanmaksupalveluita, kuten Palkkaus.fi. Ne hoitavat ilmoitukset automaattisesti palkanmaksujen perusteella ilman, että kenenkään tarvitsee tehdä mitään. Monet pienyritykset käyttävät kuitenkin palkanlaskennassa Exceliä tai vanhoja ohjelmia. Vanhojen järjestelmien kanssa 5 päivää on lyhyt aika ja tuottaa helposti lisäkiirettä yrittäjälle!

 

Viisi päivää on lyhyt aika myös silloin, jos yrityksen ulkopuolinen kirjanpitäjä tai palkanlaskija käyttää vanhanaikaista prosessia (paperi, puhelin tai sähköposti). Huomaa, että 5 päivään lasketaan myös viikonloppu ja pyhäpäivät. Niinpä esim. torstaina maksettu palkka pitää ilmoittaa tiistaina. Tämä voi olla ongelma, jos ihmisiä on sairaana, lomalla tai väliin tulee pyhäpäiviä.

Tulorekisterin ilmoitus pitää tehdä 5 päivän sisällä jokaisesta palkanmaksusta. Onko yrityksesi järjestelmät ajan tasalla?

Hyvä uutinen on, että enää palkanmaksun digitalisointi ei ole mikään vuosia kestävä ”sappiprojekti”. Siihen ei pienessä yrityksessä tarvita konsulttia eikä kalliita systeemejä. Parhaat pienyrityksille suunnitellut palkanmaksupalvelut on suunniteltu niin, että yrittäjä voi itse ottaa ne käyttöön ja ohjelmien käyttöliittymät ohjaavat käyttäjää askel askeleelta. Sinun kannattaa myös keskustella kirjanpitäjäsi kanssa, jotta löydätte teille sopivan palvelun.

Mahdollisuus tehostaa prosessia

Tulorekisteri on hyvä syy päivittää vanha prosessi digiaikaan. Kun valitset hyvän sähköisen palvelun, säästät aikaa ja rahaa!

 

 

Tilaa Onnistuyrittäjänä.fi-uutiskirje yrittäjän ajankohtaisista asioista sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje!

 

 

Olemme koonneet tähän erilaisia tapoja hoitaa tulorekisteri-ilmoitukset palkanmaksun yhteydessä:

Tulorekisteri 300x169

Tulorekisteri.fi: Voit käyttää halutessasi tulorekisterin omaa verkkopalvelua. Sen käyttäminen edellyttää hyviä taustatietoja. Jos hoitaa palkanlaskennan ja palkanmaksun manuaalisesti, 5 päivän aikaraja ilmoittamiselle tuo kiirettä ja opeteltavaa arkeen!

 

Verohallinto 300x169

Verohallinnon Palkka.fi hoitaa tulorekisteri-ilmoitukset. Käyttäminen vaatii opettelua, eikä palkanmaksua sivukuluineen voi hoitaa yhdellä verkkomaksulla. Lakisääteiset vakuutukset pitää myös hankkia itse. Käyttöönottoon on syytä varata aikaa ja mielellään tehdä se yhdessä kirjanpitäjäsi kanssa.

     

Palkkaus fi 300x169

Palkkaus.fi on markkinoiden helpoin palkanlaskentaohjelma, pienyrityksille, joka on nopea ottaa käyttöön. Tulorekisterin takia ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Lakisääteiset vakuutukset saa palvelusta. Palkanmaksu sivukuluineen hoituu yhdellä verkkomaksulla!

 

Yhdistysavain 300x169

Yhdistysavain.fi ja sen sisarpalvelu Sporttisaitti.fi on suunniteltu yhdistyksille ja urheiluseuroille. Palkanmaksu hoituu yhdellä maksulla, eikä yhdistyksessä tarvitse opetella palkanmaksun yksityiskohtia.

     

Holvi 300x169

Holvi.com on toimiva ratkaisu mikroyrityksille. Erityisesti se soveltuu verkkokauppiaille ja asiantuntijoille. Palkanmaksu on automatisoitu osana palvelua. Holvin kautta hoidat myös laskutuksen ja yritykselle tulee oma maksukortti.

 

Talenom 300x169

Talenom Online: Palkanmaksu on osa Talenomin pienyrittäjän sähköistä taloushallintopalvelua verkossa. Palvelussa tehdyt palkanmaksut merkitään myös suoraan Talenomin hoitamaan yrityksen kirjanpitoon.

Plussat ja miinukset

Tässä tärkeimmät erot pienyrityksen näkökulmasta vanhan ja uuden prosessin välillä:

 

Vanha prosessi (2018)

 

Tulorekisteri 1.1.2019 alkaen

Icon minus 27px

Erilliset ilmoitukset:

  • Verohallinto: kk- ja vuosi-ilmoitukset
  • Työttömyysvakuutusrahasto
  • Työeläkelaitokset
Icon plus 27px

Jokaisesta palkasta vain yksi ilmoitus.

 
 
Icon plus 27px

Ilmoituksille enemmän aikaa:

  • Kuukauden vaihde: palkka ja palkkaennakko
  • Vuodenvaihde: km-korvaukset, luontoisedut jne.
Icon minus 27px

Ilmoitukset heti palkanmaksun jälkeen:

  • 5 päivää palkanmaksusta - kaikki yksityiskohdat ilmoitukseen
  • Palkkaennakko on palkanmaksu!
  • Kuukauden vaihde: km-korvaukset, luontoisedut jne. (vaikka ei maksettaisi palkkaa)
 
 
Icon plus 27px

Virheiden korjaus oli helpompaa:

  • Yksityiskohdat palkoista verottajalle vain kerran vuodessa
  • Usein virheet ehdittiin korjata jo vuoden aikana.
Icon minus 27px

Virheiden korjaus vaikeampaa:

  • Jokaisesta palkasta kaikki yksityiskohdat 5 päivän sisällä
  • Aikataulu: myös virheet menevät viranomaisille nopeasti!
  • Korjaus/peruutus kohdistettava juuri tiettyyn ilmoitukseen
 
 
Icon minus 27px

Soveltui huonosti sähköisiin palveluihin ja automatisointiin.

Icon plus 27px

Sopivilla palveluilla palkanmaksu on helppo automatisoida: kaikki asiat yhdellä kertaa!

       

 

Ota tulorekisteristä hyöty irti ja päivitä yrityksesi palkanmaksuprosessi digiaikaan!

Teksti: Olli Perttilä / CTO, Palkkaus.fi
Julkaisupäivämäärä: 14.12.2018

 

Lue lisää tulorekisteristä ja sen vaikutuksista pienyrittäjien arkeen työeläkeyhtiö Varman sivuilta osoitteesta varma.fi/tulorekisteri.

 

Tulorekisteri tulee! – Mikä on tulorekisteri?

 

Kokeile palkkalaskuria »

 

Yrityksen palkanmaksu on näin helppoa!

 


x