[[ $root.alertMsgText ]]

Myynti on yrittäjän paras kaveri

Sini Jokiniemi - Sales Excellence Center, Turun AMK

Kun myymistä pohtii ensimmäisiä kertoja omakohtaisesti, siitä tulee usein mieleen jotain ikävää, kuten pakko, tyrkyttäminen ja  joku-muu-vois-hoitaa-sen-mun-puolesta. Kuka sellaiseen haluaa sotkeutua? Onneksi mielikuvat ovat vain mielikuvia, mutta ne voivat pahimmillaan estää yrittäjää onnistumasta, jos myyntiä pyrkii aktiivisesti karttamaan.

 

Hyvä yrittäjä on myös hyvä myyjä. Tarvitaan suunnitelmallisuutta ja toimintaa. Montako tuntia viikossa käytät myyntityöhön & voisitko merkitä ne ajat kalenteriisi, montako asiakasehdokasta haluat tavata viikossa ja montako puhelinsoittoa, viestiä tai twiittausta yhden asiakastapaamisen saaminen vaatii? Tekemällä selviää ja sitten vaan jämäkästi toistamalla hyväksi havaittuja konsteja saat homman pyörimään. Vertaistuki on aina hyväksi, mutta tsemppaava ja kannustava sellainen.

 

Tsekkilista tähän väliin:

  • Uskotko tekemiseesi? Jos olet itse vakuuttunut, on muiden vakuuttaminen paljon helpompaa
  • Miten juuri sinä ilmennät yritystäsi? Miten käytöksesi, puheesi ja tyylisi tuovat hyvällä tavalla esille sinun yritystoimintaasi?
  • Mikä asiakkaalle on mahdollista sen myötä, että hän pääsee nauttimaan palveluistasi? Miten asiakkaan arki muuttuu ja tavoitteiden saavuttaminen onnistuu paremmin, kun he tarttuvat siihen, mitä sinä yrittäjänä tarjoat?

 

Myyminen on itse asiassa asiakkaan ajattelun ja toiminnan ymmärtämistä. Milloin ja miksi asiakas tekee jotain, miten se yleensä sujuu, mitä siitä seuraa, kenen kanssa asioita tehdään jne. Ja minkälaisen hyvän lisän juuri sinun palvelusi voi asiakkaan arkeen tarjota? Haluaisitko sinä ostaa myyjältä, jonka päämääränä on auttaa sinua onnistumaan arjen tavoitteissasi?

Ja kyllä, myynti on myös näkymistä ja verkostoitumista somessa ja seminaareissa, sopivan sinnikästä yhteydenpitoa, inspiroivia keskusteluja asiakkaiden kanssa sekä nöyrää ylpeyttä omasta osaamisesta ja tarjonnasta.

Yrittäjätoimintasi puitteissa kohtaat paljon mielenkiintoisia ihmisiä, joiden kanssa käyt erilaisia keskusteluja. Opit jokaisesta keskustelusta, ihmisestä ja asiakasyrityksestä jotain ja sen myötä sekä oman yrityksesi tarjonta täsmentyy ja ymmärryksesi erilaisista asiakkaiden toimintaympäristöistä kasvaa. Myynti on luonteva osa näitä keskusteluja. Parhaimmillaan sitä syntyy kuin itsestään, kun asiakas ymmärtää, että juuri hänen arkensa on helpompaa, kun hän ostaa palveluita sinulta.

 

Miten sinä haluaisit onnistua myynnissä? Joskus pitää rohkaistua vaikka lähtemään vankilaan Kakolaan, jossa Turun ammattikorkeakoulu järjesti marraskuussa 2016 myynti-insinööriosaamiseen liittyvän asiakastilaisuuden. Perinteisten messujen sijaan pyöräytimme Jail Dating –kierrokset.

Kirjoittaja Sini Jokiniemi toimii myynnin yliopettajana ja Sales Excellence Centerin vetäjänä Turun ammattikorkeakoulussa.


x