[[ $root.alertMsgText ]]

Verkkokauppa vai kivijalkamyymälä - kumpi kannattaa?

Suomalaisen vähittäiskaupan kehityksessä sattuu ja tapahtuu. Sen vuoksi ostokokemuksen on aina oltava helppo, nopea ja turvallinen, oli ostopaikka sitten verkkokauppa tai kivijalkamyymälä. Ja niistä puheenollen – kumpi on kannattavampi vaihtoehto?

Verkkokaupan rooli kasvaa koko ajan

Suomalaiset tekevät yhä enemmän ostoksia netissä, ja samaan aikaan putkahtelee uusia verkkokauppoja kuin sieniä sateella. Tarjontaa ollessa enemmän kuin tarpeeksi menestyvän verkkokaupan perustamiseksi yrittäjän tulee tietää mitä ja milloin kuluttajat ostavat verkosta, ja miten he sille onnistuneelle ostopolulle oikein löytävät.

Tunnista asiakkaasi ja heidän kanavansa

Pieni markkinatutkimus ei ole pahitteeksi, kun mietit kenelle ja miten myyt. Nuoret asiakkaat tavoittaa nykyisin nopeammin ja varmemmin Instagramista, kun taas vanhemmat pysyvät Facebookissa ja Twitterissä. LinkedIn on hyvä silloin, kun tavoittelet tulevia yhteistyökumppaneita tai uusia työntekijöitä, ja kun haluat rakentaa brändimielikuvaa ammattilliseen suuntaan.

Vähittäiskaupan toimijoiden on olennaista ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä verkossa: mitä he ostavat, milloin he ostavat ja missä kanavissa he liikkuvat eli missä kanavissa heille kannattaa mainostaa.

Riippuen myymästäsi tuotteesta pysyt yleensä tunnistamaan kohderyhmäsi sukupuolen ja iän. Jo se auttaa miettimään, missä kanavissa potentiaaliset asiakkaat liikkuvat. Eri viestit toimivat eri kanavissa: tuote- ja fiiliskuvat soveltuvat räjähdysmäisesti suosiotaan kasvattavaan Instagramiin, kun taas Facebookista on helppo ohjata asiakas hyvän vinkin perusteella suoraan verkkokaupan tuotekuvaukseen ja ostotilanteeseen.

Kun tarjontaa on paljon, asiakaspalvelu ratkaisee

Verkkokaupan perustaminen on nykyisin niin helppoa ja edullistakin, että sen voi tehdä kuka tahansa. Mutta pelkkä tuotteiden napsuttelu paikoilleen ei enää riitä: asiakkaat vaativat asiakaspalvelua, vastauksia kysymyksiinsä, välillä he haluavat palauttaa tuotteen tai vaihtaa sen toiseen. Ja entäs se postittaminen ja itse maksaminen?
 
Jos haluat palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla, sinun on laitettava panoksia myös siihen, että ostaminen ja tilausten toimittaminen sujuu mallikkaasti. Mitä parempaa asiakaspalvelua voit tarjota, sitä todennäköisemmin asiakas palaa verkkokauppaasi uudemman kerran.

Verkkokauppa on valmis mutta mistä asiakkaat?

Kuka tahansa voi perustaa oman nettikaupan, ja helppokäyttöisillä sovelluksilla oman putiikin saa pystyyn hetkessä. Verkossa on kuitenkin niin paljon tarjontaa, että yrittäjä hukkuu helposti sivujen sekamelskaan.

 

Kauppiaiden tulee ymmärtää kuluttajien käyttämistä verkossa; missä sosiaalisen median kanavissa potentiaaliset ostajat liikkuvat, missä kannattaa mainostaa, voiko yrittäjä mahdollisesti tehdä yhteistyötä bloggaajien kanssa ja miten yritystä ja sen palveluita kannattaa mainostaa Googlessa. Entä hakukoneoptimointi: löytyykö verkkokauppasi tai –sivusi silloin, kun potentiaalinena asiakas etsii tarjoamiasi palveluita?

Yritysblogi inspiroi asiakasta

Mieti, olisiko sinulla aikaa ja rahkeita oman yritysblogin perustamiseen. Voisitko jakaa blogissa asiakastarinoita, -haastatteluja tai vaikka kuulumisia yrittämisen lomasta?  Blogi soveltuu myös uusien tuotteiden esittelyyn ja erilaisten käyttövinkkien jakamiseen sekä asiakkaiden inspiroimiseen.


Yrityksen omat sosiaalisen median kanavat

Facebookissa ja Twitterissä voi ostaa mainostilaa, mutta vielä tehokkaampaa on mennä itse mukaan peliin. Jaa kuulumisia, tuotekuvia ja uudelleen jaa tai tviittaa asiakkaiden julkaisemia kuvia, joissa he käyttävät sinun tuotettasi tai nauttivat tarjoamastasi palvelusta.

Kaksin aina kaunihimpi – valitse molemmat

Verkkokaupalla on helppo aloittaa, sillä webhotellin hinta on yleensä vain prosentteja kivijalkamyymälän kuukausivuokrasta. Toisaalta taas verkkokauppaa voi ajatella asiakaspalveluna niille asiakkaille, jotka liikkuvat ennemmin sosiaalisen median kanavissa kuin kaupungilla.


Tämän vuoksi verkkokaupan ja kivijalan yhdistäminen kuluttajan näkökulmasta yhteneväiseksi, helpoksi ja turvalliseksikin ostokokemukseksi on kaikkein paras vaihtoehto. Vaikka aloittaisit verkkokaupalla, ei kivijalkamyymälä ole kasvumielessä lainkaan huono vaihtoehto saati toisinpäin: verkkokauppa tuo tukea paikkansa vakiinnuttaneelle kivijalkamyymälälle, kun halutaan tavoitella uusia asiakkaita verkon eri kanavista.

Perusta oma verkkokauppa

Vähittäiskaupan toimijoiden on olennaista ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä verkossa. Hyödynnä nämä kahdeksan vinkkiä verkkokaupan perustamiseen.

1. Valmistele tuotekatalogit huolella

Kun tiedät, mitä haluat myydä, on verkkokaupan perustaminen helpompaa. Käy huolella läpi tuotekategoriat ja mitä ne pitävät sisällään. Kun homman tekee kerralla kunnolla, myös verkkosivu toimii loogisesti ja tuotteiden sekä kategorioiden selaaminen on helppoa.

2. Käytä aikaa tuotekuvausten kirjoittamiseen

Ole luova, äläkä vain julkaise tuotteen kokoa, väriä ja määrää. Mieti, millä keinoin tuote onnistuttaisiin myymään juuri sinulle: helpottaako se arkeasi, tuoko se elämään luksusta vai onko ilman sitä mahdoton pärjätä? Järjestäen aina verkkokauppojen tuote-esittelyt ontuvat, mutta kun ne osaa kirjoittaa samalla sekä havainnollisesti että hauskasti, on asiakkaankin helpompi tehdä positiivinen ostopäätös. 

3. Hyvät tuotekuvat tukevat tekstiä

Panosta kuviin, sillä asiakkaat tekevät ostopäätöksiä myös niiden vuoksi. Löydät netistä paljon asevelihintaisia freelancer-valokuvaajia, joille voit lähettää tarjouspyynnön tuotteiden valokuvaamisesta. Samalla kannattaa ottaa muutamia fiiliskuvia verkkokaupan bannereiden kuvittamiseen tai vaikka muille sisältösivuille, joissa kerrot yrityksesi tarinan tai tarjoamistasi palveluista.

4. Hanki oma domain

Verkkokaupalla pitää tietenkin olla oma domain eli url. Voit tilata fi-päätteiset domainit Ficoralta. Com- ja net-päätteisiä domaineja voi hankkia esimerkiksi Joker.com-palvelun kautta.

5. Verkkokaupan maksutavoissa kannattaa olla tarkka

Asiakkaille tarjottavia suositeltavia ja turvallisia maksutapoja ovat verkkomaksupainike (e-maksu verkkopankin kautta) ja/tai korttimaksu verkossa (Vise Electron, Mastercard- ja Visa-luottokorit). Tämän lisäksi vaihtoehtona voi olla myös nettiluotto.

 

Yritys voi aina laskuttaa toista yritysasiakasta, mutta kun asiakas on kuluttaja, kaikkein riskittömin tapa on ottaa maksu heti eli ennen kuin tavara lähtee asiakkaalle.

 

Mikäli joudut ottamaan lainaa esimerkiksi jälleenmyytävän tavaran hankintaa varten, ostoksen yhteydessä yrityksesi tilille saapuvat rahat auttavat omalta osaltaan pienentämään väliaikaisen käyttöpääomarahoituksen tarvetta.

6. Markkinoi verkkokauppaasi

Kaupankäynti on monikanavaista: ole siis esillä siellä, mistä asiakkaasi etsivät sinua. Varmista, että verkkosivusi löytyvät hakukoneiden ensimmäiseltä tulossivulta luonnollisista hakutuloksista. Luontaisen löydettävyyden lisäksi voit markkinoida yritystäsi sosiaalisten kanavien lisäksi myös Google Adwordsin avulla. 

7. Ota tilauksia vastaan!

Kun verkkokauppa on julkaistu ja ensimmäiset tilaukset saapuvat, ryhdy toimiin! Yleisen normin mukaan tuotteet tulee toimittaa viimeistään 14 arkipäivän kuluessa tilauksesta, mutta ethän toki halua antaa asiakkaasi odottaa kauempaa kuin sinulta kuluu aikaa tuotteiden pakkaamiseen ja toimittamiseen. 

8. Bonuksena

"Kiitos, olemme vastaanottaneet tilauksesi" on viestinä melko tavanomainen. Vähän tylsä. Miltä sen sijaan kuulostaisi, jos paluuviestissäsi - vaikka se olisikin automatisoitu - kiittäisit asiakasta ja toivottaisit samalla hyviä kesäpäiviä, onnistuneita käyttöhetkiä, kireitä siimoja mikäli kyseessä on kalastuliike tai jakaisit vaikka yrityksesi inspiroivan sloganin?

 

Vain mielikuvitus on rajana, mutta se mielikuvitus voi joskus olla juuri se tekijä, joka tuo asiakkaan hyväntuulisena verkkosivuillesi vielä uudemman kerran.

 

Verkkokauppa, kivijalkamyymälä vai molemmat? Hyödynnä työkalumme ja aloita liiketoimintasi suunnittelu >>

Artikkeliin liittyvät palvelut

[[ product.inCart ? 'Poista palvelukorista' : 'Lisää palvelukoriin' ]]

x