[[ $root.alertMsgText ]]

Miten optimoida yrityksen perustaminen?

Linda Sevelius, GetListed

Perinteisesti insinöörivetoisessa Suomessa on keskitytty teknisesti loistavien tuotteiden rakentamiseen. Asiakasorientoitunut tuotekehittely on ollut tiedossa pitkään, mutta käytännössä vieläkin rakennetaan sellaisia tuotteita, joita kukaan ei oikeasti halua. Haluan muuttaa tämän.

Turun kauppakorkeakoulun kandidaatin tutkielmassani "How to optimize startup process" käsittelin, miten käytännön lean startup-metodin opeilla on oikeastaan tieteellinenkin perusta. Tutkin erityisesti miten kasvuyrityksen perustaminen ketterästi (lean) vaikuttaa liiketoiminnan kasvuun. Annan seuraavaksi kolmen kohdan vinkit liikeidean testaamiseen.

Tee taustatyösi

Ensimmäiseksi kannattaa selvittää asiakkaiden ja kohderyhmän tarpeet ja halut mahdollisimman tarkasti. Pelkkä oman työpöydän ääressä googlaaminen ei riitä, vaan mahdollisten asiakkaiden ja kilpailijoiden luokse on mentävä ja heidät pitää tuntea täysin. Suosittelen erityisesti aikaisten omaksujien (earlyvangelist) mukaan ottamista tuoteidean kehittämiseen. He ovat yleensä alan asiantuntijoita ja ennen kaikkea valmiita maksamaan ratkaisusta ongelmaansa. He yhdistävät verkostoillaan sinut mielellään muihin alan toimijoihin, joista saattaa tulla asiakkaitasi. Käytännössä kannattaa esimerkiksi kerätä yhteystiedot ainakin sadalta ihmiseltä, jotka olisivat valmiita ostamaan tuotteesi tai palvelusi. Voit ottaa heihin taas yhteyttä kun olet valmis myymään tuotettasi.

Testaa

Toinen askel liikeidean testaukseen on mahdollisimman yksinkertainen tuote eli MVP (minimum viable product). Se on mahdollisimman vähällä vaivalla toteutettu pelkistetty tuote, joka toimittaa idean alusta loppuun. MVP:llä kerätään tietoa asiakkaista, miten he käyttävät tuotetta ja minkälaisia ominaisuuksia he arvostavat. Tarkoitus on testata tuoteideaa ja selvittää kannattaako jatkaa kehittämällä samaa ideaa vai muuttaa suuntaa (pivot).

 

Pelkistettynä esimerkkinä: testasimme ajatustamme GetListed-palvelun taustalla täysin manuaalisesti. GetListed tarjoaa yrityksille alustan, jolla he voivat löytää opiskelijan tekemään liiketoiminnan erinäisiä tehtäviä, esimerkiksi uusille markkinoille mentäessä, markkinatutkimusta tai kilpailija-analyysiä varten. Testissämme yhdistimme yritykset, jotka tarvitsivat apua liiketoiminnassaan, kokemuksen janoisiin opiskelijoihin. Opiskelijat toteuttivat projektin yritykselle ja lopuksi laskutimme yritystä onnistuneesta projektista. Testasimme perusideaamme helposti, eikä mitään rakennettu.

Opi

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä tulee edellisistä kohdista kumpuava kokemuksesta oppiminen (validated learning.) Oppiminen ja tietämys markkinasta kertyy asiakkaiden tuotetestaamisesta kerätystä tiedosta ja heidän palautteestaan. Kokemuksesta oppimalla yritys oivaltaa aina uutta asiakkaista ja mikä olisi heidän ongelmaansa paras ratkaisu ja osaa näin teroittaa oman kärkensä kilpailijoihin nähden.

 

Nopeaan kasvuun tarvitaan vilpitön kiinnostus asiakkaisiin ja heidän ongelmiinsa. Perinteiset tuotekehitysmallit kannattaa pitää yrityksen perustamisen ja tuoteidean kokeilun aikana taka-alalla. Kun ensin selvittää kohderyhmän tarpeet ja kysynnän idealle, ei tarvitse tuhlata aikaa turhaan tuotteen kehittämiseen ja rakentamiseen. Kokeiluista oppii, ja mitä nopeammin pienet muutokset toteutetaan, sitä varmemmin kehitetään menestynyt tuote. Kerralla maksavien asiakkaiden mieleiseksi tehty tuote on nopein väylä kasvuun.

 

Ole kaukonäköinen ja ryhdy suunnittelemaan omaa yritystäsi. Tarjoamme siihen ilmaiset ja helppokäyttöiset työkalut!

Rekisteröidy tästä

 


x