[[ $root.alertMsgText ]]

Mitä voit markkinoinnin osalta tehdä itse ja mitä ulkoistaa?

Niko Ukkonen, Markkinointi Ukkonen Oy

Tämä kirjoitus on rakennettu yksinyrittäjän näkökulmasta. Markkinointi on laajempi käsite kuin usein luullaan. Itse väitän markkinoinnin olevan kaikkea sitä mikä toiminnassasi näkyy ulospäin. Markkinointi on tottakai myös taktista. Kaiken viestinnän tulee loppujen lopuksi pyrkiä siihen, että kauppaa ja asiakkuuksia syntyy lisää.

 

Kotisivut, sähköinen käyntikorttisi

Helpottava tieto: voit tehdä markkinoinnin osalta kaiken itse, mutta kaikkea et voi ulkoistaa. Perinteisimpiä markkinoinnin ulkoistamisprojekteja on kuitenkin kotisivujen teko. Markkinointi usein mielletään mainoksina tai jopa kaupitteluna. Myös kotisivut ovat markkinointia. Suosittelenkin kotisivujen teon ulkoistamista, koska kotisivuilla on merkitystä. Hyvät kotisivut herättävät luottamusta, mutta hyvät kotisivut ovat myös ”myyviä”.

Kotisivujen ympärillä on niin paljon asioita, joita pitää ottaa huomioon. Domainin nimellä on merkitystä, sivujen tulee toimia hyvin mobiilissa, sivut tulisi löytyä hyvin googlesta ja olla selkeät ja helppokäyttöiset. Hakukonenäkyvyyden merkitys kotisivujen teossa on noussut arvoonsa. Hyvät kotisivut ovat sinun ja yrityksesi sähköinen käyntikortti.

Viestintä ja sosiaalinen media

Nykyään yritykset voivat viestiä lukemattomilla tavoilla. Suosittelenkin itse miettimään kohderyhmääsi ja omaa ajankäyttöäsi. Paras ja tehokkain keino viestiä on yhdistää sopivimmat kanavat ja asettaa viestinnälle tavoite. Sosiaalinen media kattaa todella ison määrän erilaisia kanavia. Älä lähde mukaan niihin kaikkiin, vaan mieti omaa kohderyhmääsi, sekä aikaasi, jonka olet valmis käyttämään sisällön tuottamiseen. Aloitteleville yrittäjille suosittelen lähes aina oman yritysblogin perustamista. Yritysblogilla ja sen pitämisellä on monia hyötyjä. Yritysblogisi voi toimia useamman kanavan päätepisteenä, koska voit ohjata monesta eri sosiaalisen median kanavasta liikennettä blogiisi. On myös aina parempi, että lukija viettää aikaa juuri sinun sivuillasi.

 

Sosiaalisen median kanavien valintaan vaikuttaa kohderyhmä, jonka haluat tavoittaa, sekä tuotteesi tai palvelusi luonne. Sosiaaliseen mediaan liittyy usein mainontaa ja suunnittelua, joka on ulkoistettavissa. Moni on käyttänyt esimerkiksi Facebookia, muttei välttämättä ole tutustunut sen mainontamahdollisuuksiin tai työkaluihin. Myös täysi ylläpito julkaisuineen on mahdollista ulkoistaa. Jos haluat kuitenkin tavoittaa uutta yleisöä ja myydä sosiaalisen median avulla, sinun on mahdollista onnistua siinä käyttämättä siihen ollenkaan rahaa. Tarvitset vain kärsivällisyyttä ja intohimoa, sekä aktiivista otetta ja mielenkiintoista sanottavaa.

 

Kerralla hyvin tehty tulee pidemmän päälle edullisemmaksi. Jos oma osaaminen mietityttää, lähes aina oikea vaihtoehto on kääntyä ammattilaisen puoleen. Aina ei kannata opetella kantapään kautta. Siksi myös taktiseen ja strategiseen puoleen kannattaa hakea apua, jos suunta ei ole kristallin kirkas. Osallistu webinaareihin, lue markkinointioppaita ja opettele ymmärtämään markkinointia. Netti on pullollaan ilmaista, mutta hyvää materiaalia, jonka avulla markkinointiosaamista voit kasvattaa.

 

Parhaimmillaan voit siis tehdä kaiken itse, mutta parhaan tuloksen saavuttamiseksi se ei ole aina paras tie.

 

Ota selvää kuinka paljon olet valmis satsaamaan markkinointiin. Markkinointia ei kannata kuitenkaan väheksyä, sillä markkinointi pyrkii aina siihen, että sijoitetut eurot tulevat vähintään saman suuruisina takaisin.

 

Muista, että markkinointi on sijoitus, ei kulu.


x