[[ $root.alertMsgText ]]

Vinkit Business Model Canvas -työkaluun

Business Model Canvas on lyömätön työkalu, kun haluat testata liikeideaasi luovasti tai saada raikkaan kokonaiskuvan siitä, mihin suuntaan yrityksen toimintaa kannattaa lähteä viemään.

 

Oletko miettinyt, mistä startup-yritykset kaivavat luovuutensa? Liikeidean luonnosteleminen ja kehittäminen eteenpäin onnistuvat helposti erityisesti startup-yrittäjien suosiossa olevan kaavion avulla. Osaamista ja liikeidean menestymistä ei työkalu taikaiskusta tarjoa, mutta se toimii hyvänä tukena, kun kurotat kohti yrityksesi menestystä. Business Model Canvas -työkalu kannustaa laajentamaan ajattelua ja avaa sitä kautta uusia ovia. Pallottelet sitten vasta liikeideaa päässäsi tai kaipaat yrityksesi toiminnan kehittämistä, BMC auttaa sinua alkuun palikka palikalta. Alla listattuna vinkkejä BMC:n eri osioiden hyödyntämiseen - lue ja testaa työkalua omalla liikeideallasi!

Tarjonta

Tuotteet ja palvelut

Pohdi, mikä on yrityksesi kantava voima: mikä on sinun kilpailuetusi muihin nähden? Mikä on se ongelma, jonka ratkaiset ja mikä on se asiakkaasi tarve, jonka tuotteesi tai palvelusi täyttää? Kun mietit näitä kysymyksiä, saat selville oman yritysideasi vahvuuden. Kannattaa uhrata myös hetki kriittiselle mietinnälle, onko kilpailuetu lopulta se, mitä luulet - mitä jos se onkin jotain sellaista, mitä et ole edes vielä tullut ajatelleeksi

 

Tulevaisuuteen katsominen kannattaa. Digitalisaatio on mullistanut monia aloja ja tarjoaa koko ajan enemmän uusia keinoja tarjota osaamista, tuotteita ja palveluita. Se ei tarjoa pelkästään yrityksille keinoja ansaita rahaa, vaan sen avulla voidaan vastata myös globaaleihin haasteisiin. Toisaalta kivijalka tekee joidenkin mielestä paluuta. Pystyisitkö kenties yhdistämään digin ja kivijalan? Ajan henkeen kuuluu myös kuluttajien kasvava vastuullisuus: olisiko yrityksesi kantamassa kortensa kekoon kenties uudella eettisellä, kestävästi tuotetulla tuotteella tai tarjoamassa elämyksiä kertakäyttötavaran sijasta? Mikä on se lupaamasi lisäarvo, jolla tuot markkinoille sopivan tuotteen tai palvelun?

 

Asiakkaat

Asiakassuhde, asiakassegmentti & jakelukanavat

Käytä aikaa, jotta saat kirkastettua sen, kuinka asiakas löytää tuotteesi ja ostaa sen. Tärkeää on tietää, miksi sekä mitä kanavia pitkin asiakas kulkee palvelusi tai tuotteesi luokse. Voit käyttää tämän miettimisessä avuksi konkreettista tarinaa. Piirrä se paperille esimerkiksi sarjakuvaruutu kerrallaan, jotta hoksaat asiakkaasi polun. Syvällinen asiakasymmärrys luo arvoa yritykselle ja auttaa tekemään yrityksestäsi yhä paremman. Mieti, kuka asiakkaasi on: Esimerkiksi millaista musiikkia hän kuuntelee, liikkuuko hän autolla vai kävellen ja asuuko hän kaupungin lähiössä vai omakotitalossa maalla? Harrastaako hän videopelejä vai viinejä? Kokkaako hän ruokansa lähituotetusta luomusta vai nauttiiko hän ruokamatkailusta ympäri maailmaa lentokoneella lentäen? Kun piirrät personoidun kuvan asiakkaastasi, pääset lähemmäksi hänen mielenliikkeitään.

 

Lähiaikojen kasvava trendi on entistä parempi asiakaspalvelu monikanavaisesti - se ei kuitenkaan tarkoita, että sinun tulisi välttämättä ottaa kaikki uusimmat kanavat haltuun. Katso asiaa oman asiakassegmenttisi näkökulmasta: miten he haluavat tulla palvelluiksi? Ole läsnä siellä, missä asiakkaasikin ovat. Se, miten kohtaat asiakkaasi ja viestit heille, on osa yrityksen brändiä. Asiakkaat menevät sinne, jossa heidän tarpeisiinsa vastataan - oikealla tavalla.

Infrastruktuuri

Kumppanit, tuotantomalli ja resurssit

Mieti ja päätä, minkä tyylistä liiketoimintaa harjoitat: keskitytkö esimerkiksi yhteiskunnalliseen infraan, putkiremontteihin, tiettyyn tuotteeseen tai palveluun, kuten nilkkoja lämmittävään älyvaatteeseen vai tarjoatko jotain monille eri asiakastyypeille, esimerkiksi kotiinkuljetettuja ruokakasseja. Kun olet pohtinut, mihin kategoriaan alustavasti oma yrityksesi edes löyhästi sijoittuu, sinun on helpompi tutkailla, mistä suunnasta sinun kannattaa lähteä etsimään kumppaneita liiketoiminnallesi.

 

Tutkaile, mitä yrityksen täytyy tehdä, jotta homma lähtee pyörimään hyvin: mitä tehdään ja missä järjestyksessä? Kun priorisoitu to do -lista on pohdittu, on tärkeää miettiä, millä resursseilla kaikki saadaan toteutumaan. Jos tarvitset rahaa 3D-tulostimeen ja jos tarvitset yhden ihmisen hoitamaan myyntiasioita, merkitse se ylös resursseihin. Yrityksen toiminnan kannalta on tärkeää, jotta resurssit on kohdennettu oikeisiin toimintoihin.

 

Kustannukset ja tulot

Kulurakenne ja tulon kertyminen

Karrikoidusti sanottuna on kahdentyylisiä yrityksen liiketoimintamalleja. Toinen on kulujen minimointiin pyrkivä tyyli (cost-driven) ja toinen on ennen kaikkea laatuun keskittyvä (value-driven). Usein totuus on kuitenkin se, että yritys on näiden kahden ajatuksen välimaastossa. Mikä on sinun yrityksesi tapa saada tuote tai palvelu taloudellisesti menestymään? Tämän asian miettiminen vaikuttaa niin kulurakenteeseen kuin myös tulon kertymiseen. Sillä on myös vaikutusta yrityksen konseptiin.

 

Kirjaa realistisesti ylös, mikä on yrityksesi kulurakenne eli kaikki menot, joita yritykselle syntyy. Muista ottaa huomioon myös yrityksen pyörittämiseen liittyvät sivukulut, kuten esimerkiksi vakuutusmaksut ja markkinointikulut. Seuraavaksi mieti, mistä yrityksesi tulot syntyvät: kuinka paljon tuotteesi tai palvelusi maksaa ja kuinka paljon sinun tulee saada asiakkaita, jotta saat syntyvät kulut katettua.

Aloita liikeideasi jalostaminen BMC-työkalumme avulla!

Luo ilmainen käyttäjätili ja kokeile


x