[[ $root.alertMsgText ]]

Yrittäjän vakuutusturva

 

Aloittava yrittäjä kohtaa ensimmäisten kuukausien aikana valtavasti uutta tietoa. Lakisääteisiin velvoitteisiin paneutuminen vie aikaa ja muut kuin pakolliset asiat jäävät helposti sivummalle. Lisäksi kulut halutaan pitää mahdollisimman pieninä.

 

Juuri näin ajatteli myös puhelintarvikkeita ja suojakalvoja maahantuovan yrityksen perustaja, Ville Kinanen.

 

— Ihmisenä olen analyyttinen ja harkitsen tarkkaan riskit ja niihin liittyvät kustannukset. Vakuutuskartoituksessa arvostan sitä, että minua ja liiketoimintaani halutaan aidosti ymmärtää.

 

— Valitsin kartoituksen jälkeen yritystoimintaani matkavakuutuksen. Vakuuttamisenhan voi tehdä myös henkilöpuolella, mutta otan yleisesti vakuutukset mieluummin yritykselleni niiden laajuuden ja veroetujen vuoksi, Kinanen kertoo.

 

Matkavakuutus tuli viime syyskuussa myös tarpeeseen, sillä yhdistetyllä loma- ja työmatkalla Aasiassa lentoyhtiö hävitti Kinasen ja hänen yhtiökumppaninsa matkatavarat:

 

— seisoimme keskellä yötä Hong Kongin lentokentällä sandaaleissamme, eikä matkatavaroista ollut tietoakaan. Vientimessujen alkamiseen oli lisäksi aikaa alle yhdeksän tuntia, joten meinasihan siinä rillit huurtua, Kinanen naurahtaa.

 

— saimme kuitenkin soitettua Ifin hätäpäivystykseen, jossa tilanteeseen suhtauduttiin rauhallisesti ja ymmärtäväisesti. Meille luvattiin tarvitsemamme vaatteet ja tarvikkeet ja pääsimme seuraavana aamuna onnistuneesti messuille kauluspaitaostosten kautta.

 

Maahantuontibisnes on pistänyt Kinasen ajattelemaan myös muita riskejä ja mahdollisia vakuuttamisen kohteita. Yksi niistä on esimerkiksi liiketoiminnan keskeytyminen:

 

— Samalla kun kyselimme hävinneiden matkatavaroiden perään Aasian öisellä lentokentällä, Murphyn laki lankesi toden teolla päällemme: Suomeen jäänyt työntekijämme oli sairastunut pahoin ja joutunut sairaalaan. Kaikki tuntui menevän pieleen. Emme olleet varautuneet sellaiseen mitenkään ja mietimme, pitäisikö meidän sulkea verkkokauppa matkamme ajaksi. Asia kuitenkin onneksi järjestyi erään tuttavamme tultua hätiin.

 

— Lisäksi keskeytyminen voi aiheutua jopa kulttuurieroista. Esimerkiksi juuri aasialaiset ovat erittäin huonoja sanomaan suoraan ei. Tavarantoimittajan vastauksena voi tulla ensiksi jonkin sortin myötäilyä, mutta sen jälkeen yhteydenottoihin ei enää vastata.

 

— Erilaisista läheltä piti –tilanteista olemme oppineet vakuutusturvan tärkeyden. En koe olevani mitenkään ylivarovainen, mutta kaikkea voi sattua, eikä se ole aina itsestä kiinni. Tietysti riippuu liiketoiminnan luonteesta, mitkä vakuutukset ovat tärkeimpiä, mutta suosittelisin ainakin vastuu- ja oikeusturvavakuutusta, Kinanen sanoo.

 

— Helpointa on varmaan miettiä asioita riskien kautta. Jos jokin riski vaikuttaa suurelta ja kohtuullisella hinnalla siitä pääsee eroon, niin silloin se kannattaa, Kinanen tiivistää.


x