[[ $root.alertMsgText ]]

Suomen yrityshistorian hauskimmat nimet

Yrittäjäksi ryhtyessään yrityksen nimen merkitystä ei kannata sivuuttaa vain pakollisena pahana, joka tarvitaan kaupparekisteriä varten. Nimi on yrityksen ensivaikutelma ja käyntikortti. Miten sitten kuvata onnistuneesti yritystä erottumalla muista? Joskus huumori - tarkoituksellinen tai tahaton - voi olla vastaus.

Millaisia persoonallisia ja mieleenjääviä yritysten nimiä Suomesta löytyy, joissa on myös ripaus huumoria mukana? Keräsimme inspiraatiolistan!

Rautajuntti Oy

Nimessä on hyödynnetty toimivasti ja ytimekkäästi rauta-sanaa, joka jo luontevasti kertoo yrityksen toimialasta. Ei liene yllätys, että yritys on rakentajan ja remontoijan tavaratalo. Alunperin sana juntti on tarkoittanut maalaista, mutta sittemmin sanan merkitys on saanut negatiivisen kaiun. Yritys on kuitenkin hyödyntänyt sitä onnistuneesti: mahdollisesti joko itseironiaan luottaen tai historian havinaa ammentaen. Mikäli halajaa remonttitarvikkeita, Rautajuntissa on varmasti mieleistä asioida.

 

Pihistäjä Oy

Sijoitus- tai rahoitusalalla toimivan yrityksen on hyvä viestiä luotettavuutta ja tarkkuutta, erityisesti valuutta-asioissa. Tämän on sisäistänyt hyvin Pihistäjä Oy: yrityksen nimestä voi heti päätellä sen olevan asiakkaidensa tarkan markan vartija, kuitenkin pilke silmäkulmassa. Luotettavaa Pihistäjää uskaltaa lähestyä kuka vain.

 

Eläinlääkäri Rakki ja Katti

Puhekielessä rakki tarkoittaa koiraa ja katti kissaa, sanaparina nämä hellittelynimet rimmaavat kivasti yhteen. Huumori välittää sanomaa siitä, että täällä eläimiä hoidetaan sydämellä. Hymyä herättelevän nimi on selvästi valittu ajatellen kohderyhmää eli lemmikkien omistajia, jotka haluavat pehmeisiin perheenjäseniin suhtauduttavan lämmöllä.

 

Maha & Lasku Oy

Ei silti mahalasku? Syy-seuraussuhde valmiiksi selitettynä jo nimessä: maha täyteen, lasku pöytään. Ravintola kertoo tarinansa kahdella sanalla. Suoraan asiaan siis!

 

Pelti Kiinni Oy

Erilaisia assosiaatioita herättävä hilpeä, joskin kuvaava, yrityksen nimi. Pelti Kiinni Oy toimii nimensä mukaisesti peltien parissa. Nimi itsessään on hyvin toiminnallinen, iskulausekin kuuluu ”ruuveilla tai ilman”. Nimi viestittää suoraviivaisesti, mitä tulee tapahtumaan.

 

Kampaamo Kaunispää

Miksi kampaajalla käydään? Estetiikan vuoksi tietenkin. Kaunis pää on kampaamotoiminnan tavoite, joten on aika loogista, että yritys on valinnut sen nimekseen. Asiakaskin tietää heti jo nimestä, mitä positiivista odottaa!  

 

Jos huumori ei ole yrityksesi juttu, nämä asiat kannattaa kuitenkin kysyä itseltäsi:

1. Millaiseksi yritykseksi haluat brändäytyä? Pohtiessa nimeä, pidä mielessä kenelle palveluitasi myyt ja mitä myyt. On toivottavaa, että nimi jollain lailla kuvaa yritystäsi ja herättää tavoiteltuja mielikuvia. Ensisijaisesti on kuitenkin tärkeää, että se uppoaa ja herättää luottamusta kohderyhmässäsi. Testaa nimiehdotuksia myös muilla.

 

2. Miten huomioit hakukoneet? Digiaikana on tärkeää huomioida nimen toimivuus verkossa. Sen olisi hyvä kertoa jotain yrityksen toimialasta - ei välttämättä suoraan, mutta aihealueeseen johdattelevien sanojen kautta. Mietintämyssyyn voisi ainakin lisätä kysymyksen: mikä taipuu hyväksi verkkosivun osoitteeksi sellaisenaan?

 

3. Aionko kasvaa tai kansainvälistyä? Paikalliselle, pienelle yritykselle voi hyvin sopia vaikka murrenimi, mutta jos kyseessä on kasvua tavoitteleva yritys, täytyy miettiä millainen nimi tukee tätä visiota. Tällöin nimen täytyy osua laajempaan asiakaskuntaan. Nimi luo mielikuvia, joten ei ole samantekevää miten yrityksensä nimeää. Monet suomen kielen sanat toimivat myös kansainvälisenkin yrityksen nimenä (esimerkiksi Rovio).

 

Entä jos pääni lyö tyhjää?

Älä lannistu! Luultavasti suuri osa aloittelevista yrittäjistä painii saman vaikeuden kanssa. Pidä mieli avoinna, leiki kielellä ja selaile sanakirjoja. Joskus oma nimikin on toimiva vaihtoehto. Jos haluat varmistua nimen läpimenosta kaupparekisterissä, uppoudu luovaan olotilaan ja keksi täysin uusi nimi. Käytä mielikuvitustasi ja sekä Googlea tunnustellaksesi, ettet ole keksinyt jo olemassa olevan yrityksen nimeä uudelleen. Pidä hauskaa!


 

Kiitämme haastattelusta dosentti Paula Sjöblomia Turun yliopistosta

 

Nimi valmiina? Tarjoamme työkalut yrityksesi perustamisen tueksi

Kokeile ilmaiseksi!

 


x